Eg elsker Bergen av Åshild Kanstad Johnsen

Bøker fra Bergen e' nokke for seg

Pedro Carmona-Alvarez besøkte oss med sin bok Bergen ungdomsteater i februar. Vi fikk bergenserne til å kåre de beste bøkene om byen sin.

Bergen ungdomsteater er Carmona-Alvarez' oppfølger til Og været skiftet og det ble sommer og så videre fra 2012. I bok nummer to følger vi hovedpersonen Marita fra Oslo til Bergen, hvor hun vokser opp sammen med en mor som aldri kommer over tapet av Maritas to yngre søstre. Kjøp billetter til litteraturkvelden med Pedro Carmona-Alvarez her:

Gunnar Staalesen, Amalie Skram, Georg Johannesen, Monica Yndestad, Dorothe Engelbretsdotter, Ludvig Holberg, Chris Tvedt, Tomas Espedal og så videre. Bergen har fostret mange store forfattere. Andre har skrevet om byen uten å være derfra (Pedro Carmona-Alvarez, Karl Ove Knausgård, Eline Lund Fjæren, Ragnar Hovland).

Hva skal du lese for å komme under huden på byen? Vi utfordret våre kolleger på Bergen offentlige bibliotek til å kåre de ti beste bøkene med tilknytning til Bergen. Etter friske interne e-postvekslinger i Bergen fikk vi en mye større liste i retur. Selvsagt i alfabetisk rekkefølge (som man spør bibliotekarer, får man svar).

Klikk på titlene for å låne bergensernes favoritter på Sølvberget. Kommentarene bak titlene er BOBs egne. Noen av bøkene inngår i Bergen offentlige biblioteks kjernesamling, som er 100 bøker hundre bøker som skal vies ekstra plass og oppmerksomhet i 2017, når bibliotekhuset i byen fyller 100 år: