Landskap på Island

Island: vilt, vakkert og annerledes

Jeg elsker Island. Her får du litt inspirasjon hvis du skal reise dit selv, eller lurer på om du skal.

Island er et av de fineste landene jeg vet om. Jeg forbinder landet med vakre små hester med rufsete pels, store hvaler, svarte sandstrender og boblende bekker. Når man kommer til Island blir man overveldet. Landet er akkurat så magisk og vakkert som man har sett for seg på forhånd, bare ganget med tusen.

Island har bare 330 000 innbyggere, men har likevel klart å gjøre seg bemerket ute i verden. De har kjente forfattere, musikere og fotballspillere. Store internasjonale filmer spilles inn på Island på grunn av det spesielle landskapet. Jeg har vært der to ganger, i 2013 og 2016, og er særdeles klar for en tur til.

Mordor og Star Wars

I fjor sommer gikk jeg Laugavegur, en fire dager lang fjelltur fra Landmannalaugar til Þórsmörk. Turen begynte med sydende bekker og kokvarme kilder, før vi slo leir midt i et lavaområde. Vi vadet over iskalde elver, gikk gjennom landskap som lignet Mordor, og ble slått i bakken av utsikt som møtte oss når vi kom over bakketopper.

Da jeg så Star Wars-filmen «Rouge One» var jeg sikker på at jeg hadde vært i det svarte ørkenlandsskapet der åpningscenen ble spilt inn. Men det var fra et annet landskap på Island. Dit må jeg senere. At det å se et islandsk landskap for meg var høydepunktet ved filmen, er en annen historie.

Islender

Islandsk strikk bokforside

Kommer man til Island, er sjansen stor for at man havner i Reykjavik. Er man der, er det stor fare for at man går innom et utall souvenirbutikker. I disse butikkene selges det massevis av islendere, eller islandsgensere om du vil. Faren er stor for at du får ekstremt lyst på den. Men kanskje synes du de er litt dyre. Da går det an å strikke en selv. Oppskriften kan du for eksempel finne i boka «Islandsk strikk». https://solvberget.bib.no/cgi-bin/m2?tnr=633595

Reisehåndbøker – Lonely Planet

Lonely Planet Island forside

Så, hva gjør man hvis man vil på tur til Island? Leser ei reisehåndbok for eksempel. Reisehåndbøker finner du i 3. etasje på Sølvberget. Da jeg dro til Island sommeren 2013 med mannen min, tok vi en dag da vi kjørte rundt Snæfellsnes-halvøya. Da fulgte vi rådene i Lonely Planet-boka, og vi angret ikke på det. Høydepunktet fra denne turen var stoppet på Bjarnarhöfn-museet, som tar for seg haifisket på Island. Innehaveren, en mann som ikke kunne engelsk, men litt begrenset dansk, bød på hakarl. Dette er en islandsk «delikatesse», som kun består av bedervet hai. Haien graves først ned i jorda i seks til tolv måneder. Deretter kuttes den opp og henges til tørk i flere måneder. Lonely Planet guidet oss også innom noen helt vanvittig vakre strender og steinformasjoner.

Musikk

Tre år etter denne ferien var jeg altså tilbake på Island igjen, denne gang med store Islands-abstinenser. En av oppladningene jeg hadde gjort til neste tur til Island var å gå på intet mindre enn to konserter med Sigur Ros. Musikken måtte selvfølgelig også være på øret da jeg endelig kom tilbake til sagaøya. Å høre på Sigur Ros mens man kjører rundt på Island passer perfekt. Det er nok derfor de på konsertene sine viser bilder av islandsk natur i bakgrunnen. Vokalisten Jonsi synger på islandsk på de eldste albummene, men på de nyeste synger han vonleska, et oppdiktet språk. Håplandsk. Smak på navnet.

Ásgeir Trausti

En annen musiker som får meg i Islands-stemning er Ásgeir. Han synger både på engelsk og islandsk. Musikken hans beskrives som melodisk folk. For tre år siden hadde han konsert på Sølvberget. I fjor sommer så jeg ham på festival i Linz i Østerrike. Han er en mann som kommer seg rundt til de viktige plassene, altså. Kanskje litt mer tilgjengelig enn Sigur Ros. Og veldig vakkert.

Mímir Kristjánsson

Boka «Frihet, likhet, Island» har tidligere vært omtalt på Sølvbergets nettside. Jeg anbefalte den til venninnene jeg var på Island med i fjor sommer, og de hadde den friskt i minne. Dette var en hjelp til å forstå mentaliteten til menneskene vi møtte («hvorfor er alle så sure?»)

Frihet, likhet, Island av Mímir Kristjánsson forside

Hør podcasten fra da Mimir Kristjansson ble intervjuet av Åsmund Ådnøy.

Island på film

Apropos islandsk mentalitet. Jeg har ikke sett så mange islandske filmer, men det jeg har sett har vært rimelig dystert. "Småfugler" er en var og bittersøt oppvekstskildring fra Island. 16 år gamle Ari fra Reykjavik får et brått møte med voksenlivet den sommeren han må bo sammen med faren i en øde islandsk fiskerlandsby.

En mye triveligere film er «The secret life of Walter Mitty»

En litt underlig film som følger Walter Mitty gjennom verden. Han står på skateboard fra Seyðisfjörður i flere mil. Han sykler på Grundarfjörður. Han kommer seg rett og slett rundt på Island. Kanskje det kan være et tips å reise rundt i Walter Mittys fotspor?

Islandsk språk – språkkurs

Islendingene er de som har klart å holde språket vårt rent, uten at det har blitt ødelagt verken av dansk, engelsk eller andre språk. Kanskje det er derfor jeg er så fascinert av det islandske språket. De bruker ikke fremmedord, så alle nye fenomener må det skapes nye ord for. Datamaskin kalles tölva, som er satt sammen av ordene volve og tal, altså trollkvinne og tall. Teater heter leikhús, pass er vegabréf (veibrev).

Island har jo bare 330 000 innbyggere, så kanskje det er litt voldsomt å sette i gang å lære seg islandsk. Men det bor jo en del islendinger i Norge, og språket vårt er inspirert av islandsk. Så hva med å låne et språkkurs?

Skjønnlitteratur

Krim