"Kjedet enebolig": Verken her eller der

Er du en av oss halv-unge som bestandig lengter et annet sted? Olav Brostrup Müller utforsker småbarnsfase, røtter og valgfrihet i Kjedet enebolig.

Som voksen befinner tankene og kroppen seg irriterende ofte på forskjellige steder. For noen gir det seg utslag i en konstant lengsel etter oppbrudd, og etter hvert trangen til å flytte hjem. For noen vil "hjem" alltid være stedet de vokste opp. For oss som flyttet et par ganger i oppveksten, finnes det ikke noe like definert "hjem" som lokker.

Welcome to Lillehammer

Lillehammer lokker på Olav Brostrup Müller, som forlot hjembyen for å realisere seg selv som skribent i Oslo. Etter ti år med "en eneste lang, flombelyst talentkonkurranse" pakker han seg ut av Oslo-leiligheten og flytter tilbake. Med seg har han barn, kone og en forestilling om et enklere liv. Boken skildrer det første året i det nye livet på Lillehammer, med grilling, Fantorangen, streng vinter, manglende skiferdigheter, oppussing og nattevåk.

Müller ser seg selv og sin nygamle by utenfra, og peprer leseren med treffende formuleringer uten at det blir slitsomt. Han så for seg at han skulle få gjort så mye mer enn i Oslo:

"Men jeg har begynt å ane det: Livet i den kjedede eneboligen er ikke sånn. Det er mer eller mindre akkurat som det var i storbyen - et triatlon av søvnløshet, rydding og forhandlinger. Og jeg som trodde jeg skulle få tid til å lese? Det nærmeste jeg kommer oppsiktsvekkende materiale med en viss tyngde, er breddfulle bæreposer med stadig tyngre bleier som skal fraktes til søppelstativet."

Uten ironisk distanse

Mange småbarnsforeldre vil kjenne seg igjen i Müllers tankeballonger, og hvordan de stadig blir punktert av hverdagens plikter. Müller er en stor humorist og observatør, men faller ikke for fristelsen til å gjøre seg selv dummere enn han er. Han gjør ærlige forsøk på å redusere grublingen og finne en stabil kjerne i det nye livet, uten ironisk distanse til parkdresser og hagearbeid.

Hvordan det går til slutt? Svaret kommer allerede på side 24 av den korte boken:

"Hele meg vil aldri være her. Noe vil alltid være et annet sted, uansett hvor man er. Det er bare å innstille seg på det."

Kjedet enebolig låner du på biblioteket.