Hvordan finner ungdom musikken sin?

Ungdommer i dag har ubegrenset tilgang til musikk. Hva velger de å høre på, og hvordan velger de?

Det er ikke lenger slik at en må spare ukelønn for å kjøpe en cd til kr 169 på en av byens den gang mange platebutikker. Du må ikke lenger bo i det rette borettslaget for å få tilgang til kanaler som MTV eller Sky som sender de siste musikkvideoene. Strømmetjenester som Spotify og YouTube gjør musikken og musikkulturen veldig lett tilgjengelig, og det er enorme mengder å velge mellom. Hva gjør at ungdommene velger det de gjør og hvorfor?

Allis, Daniela, Nina, Ole og Levi har laget en spilleliste med ti sanger hver og fortalt om hva som har formet deres musikksmak.

Allis Toogood Bore Hovland, 15 år, Hundvåg

- Min inspirasjon kommer hjemmefra. Jeg har foreldre som er glad i musikk og som gjennom oppveksten har introdusert meg for ny musikk. Algoritmene tar ikke valg for meg, jeg velger selv hva jeg vil høre på.

Allis sin liste domineres av unge norske kvinnelig artister.

Daniela Lucia Sanchez, 15 år, Hundvåg

- Det er storesøsteren min som tipser meg om musikk.

Daniela sin liste er variert med alt fra Mac Demarco til Omar Apollo.

Nina Steinhaug Ådnøy, 14 år, Storhaug

- Av og til hører jeg ny musikk på offentlige steder, og Snapchat har en funksjon hvor man kan holde inne og få vite hvilken sang det er. Jeg har noen sanger som er funnet på den måten. Jeg har også noen sanger av Unge Ferrari, for jeg ble invitert på konsert med ham uten å ha hørt noe fra før. Jeg "forberedte" meg til konserten med å høre på mye av musikken hans, og jeg likte det. Så nå liker jeg ham. Noe av det jeg liker er av populære artister, som alle har hørt. Og så er det Karpe - jeg vet ikke hvordan jeg finner dem, men jeg bare har dem.

- Er du fan av artister, eller en og en sang?

- En og en sang, det er ikke sånn at jeg hører på albumet til folk. Jeg gjorde det litt med Unge Ferrari, men jeg gjorde det så mye at jeg er lei av sangene hans nå.

- Har du noe forhold til gammel musikk?

- Nei.

- Når er musikk gammel for deg?

- "Shape of you" med Ed Sheeran, den føler jeg er dritgammel [fra 2017, journ. komm.], den var populær, så ble jeg lei av den. Jeg tenker ikke på 80-tallsmusikk som gammel, selv om det er det. 2015, det er gammelt.

Nina sin liste domineres av norsk musikk.

Ole Hovda Zweidorff, 14 år, Hundvåg

- Jeg hører mest på hiphop og bruker Spotify og på YouTube aktivt for å finne nye låter og musikkvideoer. Jeg følger også mange artister og rapkontoer på Instagram.

Jeg sjekker ut ting som blir foreslått for meg, men har allikevel et bevisst forhold til musikken jeg velger å høre på. Jeg er ikke er påvirket av mine foreldre sin musikksmak, jeg har funnet min egen.

Her er Oles spilleliste.

Levi Wall, 13 år, Storhaug

- Jeg får min inspirasjon fra venner og artister som deler på Instagram og YouTube. Der kommer det også opp anbefalinger som jeg sjekker ut.

Levi sin liste består av ti hiphop-låter.