Mike Ireland & Holler - Learning How To Live

Hvordan overleve kjærlighetskatastrofe av apokalyptiske dimensjoner

Det er ikke alltid ekskona kommer tilbake selv om du spiller countrymusikken baklengs, så du kan likegodt tørke tårene, trykke Play og trøste deg med Mike Ireland & Holler.

Mike Ireland slapp sin fantastiske debutplate i 1998 på Sub Pop, et plateselskap som var mer kjent for grungeband som Nirvana, Soundgarden og Mudhoney. Dette var ikke engang alternativ country. Learning How To Live er lyden av både Honky Tonk og Nashville/Countrypolitan fra 60-70-tallet med strykere som matcher Billy Sherrills Charlie Rich og George Jones produksjoner. Her er det Jerry Yester (The Lovin' Spoonful) som har arrangert strykerene som understøtter de triste låtene på en aldeles fortreffelig måte.

1998 var kanskje et særdeles trist år, Garth Brooks topper listene, Tammy Wynette og Owen Bradley dør og Mike Ireland veksler inn sin kjærlighetssorg i denne platen som bare solgte 2.500 eksemplarer. Anmelderene elsket Learning How To Live, men den falt nok mellom to stoler da hverken country- eller Sub Pop-publikummet fanget opp denne utgivelsen.

Jeg tror faktisk at den canadiske skøyteløperen med samme navn fikk mer oppmerksomhet enn countrysangeren Mike Ireland. Det at Mike var en lang skalla mann med rødt kinnskjegg og manglet looken til en rockestjerne, gjorde ikke saken bedre.

Mike Ireland kommer fra Kansas City, Missouri der han startet Alt-Country bandet The Starkweathers på begynnelsen av 90-tallet (oppkalt etter seriemorderen Charles Starkweather)

Bandet blir oppløst da han finner ut at kona er utro med vennen og vokalisten Rich Smith.

Dette setter naturlig nok følelser i sving, og preger platen Learning How To Live, der vi følger vi Mikes berg-og-dal-bane-reise gjennom hevn, sorg, aksept og overlevelse.

“So suddenly I was without a wife or a house or a band or a job or a best friend. And it was pretty devastating.”

Platen åpner i sinne og desperasjon med House Of Secrets, der han tenner på sitt hus med “the flame of love once more” og «letting his old home burn on down» sammen med hemmelighetene til ekskona og eksvennen. Med et ønske at de også ble til aske.

Hans nye band Holler består av brødrene Mike (gitar,mandolin og steelgitar) og Paul “Smokey” Lemon (trommer) fra the Starkweathers + Dan Mesh (rytmegitar og koring).

Mike Ireland spiller bass og har en flott slepen tenor som smelter sammen med strykerene, og han trykker til med mer twang i stemmen når tempoet øker. Han legger uten tvil hele sin sjel i hvert eneste kutt på denne platen.

Headed for a Fall, Biggest Torch in Town og Graveyard Song er alle fantastiske låter som viser en rå og ærlig desperasjon hos en mann som prøver å lappe sammen et knust hjerte.

Tekstraden i Some Things You Lose skjærer inn til beinet følelsen av å sitte ribbet igjen: "there's an old t-shirt on a rusty post/flappin' in the wind like a short-sleeve ghost"

Det siste sporet som også er tittelen på platen Learning How To Live aner vi et håp om å komme videre og starte på nytt.

Mike Ireland spiller noen ganger på ærverdige Grand Ole Opry der han åpner for Buck Owens. Fire år etter debuten slipper han platen Try Again på Ashmont Records, også den er fantastisk.

Så er det stopp! Hvor har det blitt av Mike Ireland? Jeg kan ikke finne musikalske spor etter dette, har han lagt musikken på hylla, har han sagt det han ville si? Skulle gitt mye for en tredje plate med Mike Ireland & Holler.

Siste tegn fra Mike Ireland er at han nå jobber som filmanmelder sammen med sin nye kone Beck Ireland.