Olav Nilsen, Magnus Cappelen og Åsmund Ådnøy

Podcast: Tre om Bon Jovi

På 1980-tallet var de først i alt: De hadde det største håret, de hviteste smilene, de mest allsangvennlige sangene og mestselgende platene. I juni 2019 spiller Bon Jovi i Stavanger.

Magnus Cappelen hadde tatt med seg en sjelden skatt fra platesamlingen sin til innspillingen av podcast om Bon Jovi: En dobbel single av The hardest part is the night, altså to singler som et et slags bittelite dobbeltalbum.

I likhet med undertegnede var han barn og superfan da Bon Jovi nådde sin kommersielle topp midt på 80-tallet. En samtale om Bon Jovi vil nødvendigvis bli like mye en feiring av barndommens musikkgleder som en nøktern diskusjon om kvalitet.

Vi prøver likevel. Hvordan står Bon Jovis musikk seg i dag? Hva er høydepunktene i deres lange karriere? Hvilke av hår-rockens plater kan man høre på i 2018 og digge selv uten nostalgihatten på?

Vi setter Bon Jovi i et musikkhistorisk perspektiv, med hjelp av Olav Nilsen som mildt korreks og ansvarlig voksen. Hør podcasten her: