Mens vi venter på Twin Peaks

TV-SERIER: Er du blant de mange som lengter etter nye Twin Peaks-episoder? Da kan du blant annet trøste deg med O.J. Simpson, Vinyl, Saul, Stephen King, House of Cards, The Americans og Daredevil i vår.

Det ble en smule debatt da jeg publiserte den definitive listen over tidenes 50 beste TV-serier for en tid tilbake. Inspirert av responsen, og av Facebooks nye og lekre Notater-funksjon tenkte jeg å fortsette tipsingen.

Her er en hel del av det du kan se fram til på TV-fronten de kommende månedene:

The People v. O.J. Simpson: American Crime Story

O.j. Simpson lukker øynene sine med hendene

Stjernespekket dramatisering av en av de største rettsakene i amerikansk historie, der O. J. Simpson arresteres og tiltales for dobbeltdrap på ekskona og hennes nye kjæreste. Serien er laget av FX (og de samme folka som ga oss American Horror Story) og har Cuba Gooding Jr. i rollen som O.J. Simpson. Til å forsvare seg har han David Schwimmer som advokaten Robert Kardashian (stjerneadvokat Kardashian er far til hun som veltet internett med rumpa si i 2015 ja) og John Travolta som Robert Shapiro.

Vinyl

Vinyl tv-serie plakat

Om to uker, 14. februar, har endelig Vinyl premiere på HBO. Flotte folk som bl.a. Martin Scorsese, Mick Jagger og Terence Winter (sentral produsent og manusforfatter for The Sopranos) har laget en dramaserie om sex, dop, punkrock og mafia i New York på slutten av 70-tallet. Dette er en tv-serie som det er knyttet enorme forventninger til (Scorsese og New York er en kombinasjon som ofte har gitt oss magiske øyeblikk tidligere) og traileren virker også svært lovende.

Saul og Stephen King

Dagen etter er Saul Goodman tilbake på Netflix, med sesong 2 av Better Call Saul. Ikke tidenes beste serie, men Vince Gilligans Breaking Bad prequel var så uendelig mye bedre enn fryktet, at det fremdeles kjennes som en positiv overraskelse.

Samme dag starter også miniserien 11.22.63. Produsert av bl.a. J.J. Abrams, og basert på Stephen Kings roman 11/22/66 om en lærer som reiser tilbake til 1963 for å hindre attentatet på JFK. Sammen med gode folk som James Franco og Chris Cooper i ledende roller, bør dette være et særdeles trygt tv-valg.

Seriemåneden mars

Mars starter med et brak da Frank Underwood åpner dørene til det hvite huset sitt igjen i sesong 4 av House of Cards. I klassisk Netflix-stil får vi hele sesongen servert på tv-fatet klargjort til årets første binge-kveld 4.mars.

Vi rekker så vidt å diskutere om serien har tapt seg, som mange feilaktig mente etter den strålende 3.-sesongen, eller om dette fremdeles er stor underholdning, før Titus Welliver, som spilte IRA-bossen Jimmy O'Phelan i Sons of Anarchy, er tilbake med sesong 2 av Bosch. Harry Bosch er en Paul Newman-tøff etterforsker med solbriller og usikkert smil. I forrige sesong jaktet han seriemorder i LA, hørte på jazz fra egen platesamling i minimalistisk leilighet med utsikt og var såpass prinsippfast at det smått trøblete privatlivet hverken var et hinder eller en styrke. Marlo Stanfield og Cedric Daniels fra The Wire var også med. På HBO.

Kald krig og blinde superhelter

The Americans plakat

16. mars kommer endelig The Americans tilbake. Fremdeles usikkert hvordan folk flest skal få sett dette enklest gjennom lovlige kanaler allerede da, men for dere som ikke allerede har amerikansk iTunes-konto er nok dette en fin grunn til å skaffe seg dette. Oppskrift finner du her.

Allerede to dager senere (18. mars) er Daredevil tilbake med sesong 2. Charlie Cox spiller svaksynt superhelt som om han ikke har gjort annet i livet, og dette er etter min mening den klart beste Marvel-adaptasjonen noen sinne, enten man snakker om spillefilm eller tv-serie.

Så, to dager senere, igjen, og ikke glem at alle de nevnte serien til nå bare så vidt har startet opp (med unntak av House of Cards og Daredevil - som du kan sluke hele ved premieredato), så det er allerede alt for travelt når en av fjorårets største overraskelser plutselig vender tilbake. Sesong 2 av Bloodline forteller videre på historien om den dypt dysfunksjonelle Rayburn-familien som driver strandhotell på en liten øy i Florida Keys. Familiens svarte får, Danny Rayburn (gnistrende spilt av Ben Mendelsohn) var en av de tøffeste seriekarakterene i 2015.

Og ikke nok med det...

Nye serier som Preacher (basert på 90-tallets stiligste tegneserie) - kommer i løpet av året, Hap and Leonard (med Omar fra The Wire) - mars 2016 og, basert på de to første episodene, den nye serien Baskets skrevet av Louis CK.

Utenom dette vil 2016 by på nye sesonger med Episodes, The Fall, Halt and Catch Fire, The Affair, Mr. Robot og Narcos en gang etter sommerens fotball-EM, samt et gledelig gjensyn med David Brent i kinofilmen Life in the Road (The Office-spinoff av og med Ricky Gervais) i august.

Og som nevnt: Twin Peaks er tilbake i 2017.

--------------

Filmer og TV-serier finner du for øvrig i Faktabiblioteket i Sølvbergets 1. etasje:

Hundrevis av filmer og TV-serier er klare til utlån. Kikk innom filmsamlingen vår i 3. etg! #sølvberget pic.twitter.com/PusVboZbXG

— Musikkbiblioteket (@Musikkfilmbibl) February 1, 2016