Skal du vinne Oscar, lag et seriøst drama

Alvorstunge dramaer, gjerne basert på virkelige personers liv, er filmene som lykkes best i Oscar-utdelingen.

Oscar-sesongen er den tiden av året hvor Hollywood later som byen er mer opptatt av den store kunsten enn av de store pengene. Filmene som skal ha håp om å få priser bør derfor prøve å si noe viktig.

Dette har nettmagasinet Collider.com forsket på. Artikkelen deres er fra 2011, men ting har ikke endret seg nevneverdig siden den gang. De fant ut blant annet dette:

• Siden 1960 har nesten 80 prosent av titlene som vant Beste film hatt en spilletid på mer enn to timer. Stor kunst betyr med andre ord langvarig kunst, skal vi tro statistikken.
  • Nesten like interessant: I 40 prosent av årene har den lengste filmen av de nominerte til Beste film vunnet.
  • Filmer som nomineres oftest til Beste film er dramaer, romantiske filmer, komedier og biografifilmer. Men selv om komedier får nominasjoner, har filmer som handler om krig prosentvis bedre uttelling.

Overthinkingit.com har også gravd i Oscar-historien:

• Menn er i midten av 40-årene når de nomineres til Oscar for beste hovedrolle, kvinner i siste halvdel av 30-årene. I klassene for biroller er snittalderen høyere for begge kjønn.
  • Wikipedia-statistikken viser at Adrien Brody er fortsatt den eneste mannen under 30 som har fått Oscar for beste hovedrolle (Pianisten, 2002). Mange kvinner under 30 har fått Oscar for beste hovedrolle, blant annet Jennifer Lawrence. (Betyr det at menn får stadig mer interessante roller med alderen, mens kvinner ikke gjør det?)

Hva kjennetegner rollene som gir Oscar-priser? BBC har sett på saken, det samme har Metro.co.uk:

• De er basert på virkelige personer.
  • Roller hvor skuespilleren har forandret kroppen sin for rollen, for eksempel ved å legge på seg eller slanke seg ekstremt. Det samme gjelder roller hvor personen har en funksjonshemming.
  • For mannlige roller: Spill en leder eller en mann med alkoholproblemer.
  • Er du kvinne, spill prostituert eller alenemor.
  • Roller som foregår i showbiz-miljø gjør det også godt.

Filmsite.org gir flere tips til filmer som har Oscar-ambisjoner:

• Seriøse dramaer som tar opp viktige spørsmål, filmer om folk som har levd, filmer med store budsjetter, store stjerner og gjerne basert på en bok, har størst sjanse til å bli nominert.
  • Filmer på andre språk enn engelsk blir sjelden nominert til beste film, samme hvor gode de er.
  • Filmer som slippes sent på året har bedre sjanse enn andre, for da sitter de friskere i minnet. Det er derfor så mange av Oscar-kandidatene kommer på norske kinoer om vinteren. De slippes rett før nyttår i USA, akkurat i tide til å rekke Oscar-deadline.
  • Musikaler hadde sin storhetstid på 1950- og 60-tallet, hvor fem av vinnerne for Beste film var i denne sjangeren. Siden 1968 er Chicago den eneste musikalen som har fått prisen.
  • Rene action- og eventyrfilmer når sjelden opp. Det samme gjelder grøssere og thrillere.