Anbefalinger fra Vilde, Alma og Tiril

15-åringene Alma, Tiril og Vilde har arbeidsuke hos oss. Her er deres kulturfavoritter!

Klikk på titlene for å låne dem på Sølvberget.

Almas anbefalinger

Bokserie: Half bad, Half wild, Half lost av Sally Green. Half bad er en skjønnlitterær spenningsbok som handler om tenåringsgutten Nathan. Han er fanget mellom to stridene grupper av hekser, altså svarthekser og hvithekser. Gjennom disse tre bøkene kjemper Nathan for sin frihet. Han møter mye motgang, og forandrer seg veldig som person. Personlig elsker jeg disse bøkene veldig høyt. Språket i bøkene er utrolig bra, og handlingen er ufattelig spennende. Jeg vil anbefale denne trilogien til alle fantasy-interesserte over 13 år.

Tv-serie: Modern family. Modern family er en komiserie som handler om en storfamilie i USA. I serien møter du mennesker i alle aldre, og du får se hvordan deres hverdag utspiller seg. Serien inneholder utrolig mange morsomme situasjoner, og passer for hele familien.

Musikk: Adele. Adele er en 29 år gammel britisk popartist. Hun har gitt ut albumene 19, 21 og 25, og har fått flere sanger på topplistene. Jeg synes at Adele synger utrolig bra, og at musikken hennes er veldig meningsfull og kul. Hun synger om mye forskjellig, og formidler alt på en fantastisk måte.

Vildes anbefalinger

Bok: The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky. The perks of being a wallflower handler om en 15 år gammel gutt som heter Charlie. Boken handler om en følelsesladet periode i livet hans. Grunnen til at jeg elsker denne boken er fordi den er skrevet på en veldig god og annerledes måte, og fordi den er noe utenom det vanlige.

Tv-serie: The walking dead. The walking dead er en spenningsfylt horrorserie om zombier. I serien møter vi en gruppe overlevende etter en zombieapokalypse. Serien passer for deg som tåler en del brutalitet og vold.

Musikk: The Clash. The Clash er et punk-rock band fra England. De er veldig politiske, noe man hører i musikken deres. Jeg synes The Clash er et veldig bra band med veldig god musikk.

Tirils anbefalinger

Bok: It av Stephen King. It er en skrekkroman som ble utgitt i 1986 og handler om en gruppe barn som blir terrorisert av klovn som heter Pennywise. Boken ble nylig filmatisert for andre gang. Grunnen til at jeg liker denne skrekkromanen er at den er skummel og nervepirrende. Jeg vil si at boken passer for dem som liker skrekk og er over 13 år.

Tv-serie: Supernatural. Supernatural er en amerikansk eventyr/grøsserserie som handler om to brødre som heter Sam og Dean Winchester. I serien reiser de to brødrene rundt omkring i USA for å bekjempe overnaturlige vesener. Jeg liker denne serien fordi den er både morsom og spennende.

Musikk: AC/DC. AC/DC er det mest kjente rockebandet i verden og de kommer fra Australia. Mange av sangene deres er preget av mørke temaer, og to av deres mest kjente sanger er Highway To Hell og Back In Black. Jeg synes AC/DC er et utrolig bra rockeband og at melodiene er fengende og tekstene er utrolig bra. Jeg synes også at bandmedlemmene er talentfulle.

Denne uken er Tiril, Vilde og Alma på arbeidsuke hos oss på #sølvberget. Deres musikkanbefalinger denne uken er artistene #AC/DC #adele #neilyoung #foofigthers #radiohead #steviewonder og #ledzeppelin Lytt og lån på #biblå!

Et innlegg delt av Stavanger bibliotek (@stavangerbibliotek) Feb. 8, 2018 at 3:40 PST