Bøker som gir deg SKAM-følelsen

Er du hekta på TV-serien SKAM? Her er bøkene som demper abstinensene.

Sist helg var jeg på venninnetur til København, og fredag kveld krøp vi fnisende sammen under teppet for å se siste episode av SKAM på iPaden. Hvorfor kunne vi ikke bare vente til vi kom hjem? Og hvorfor var vi skuffa da episoden var over etter 18 minutter? Fordi vi er avhengige! Og mye tyder på at vi ikke er alene. Dagen etter gikk vi forbi en dansk dame på gata som hørte at vi snakket norsk. - TAKK FOR SKAM! ropte hun etter oss.

Er du også forelska i TV-serien? Her er noen bøker som kan framkalle den samme gode følelsen - og som varer lengre enn 18 minutter!

DBY av Taran L. Bjørnstad

Rått, ærlig og morsomt om syv ungdommer som alle debuterer på ulike måter. På samme kveld, på samme fest. En kollektivroman der syv sterke historier vikles inn i hverandre.

Stavanger Stories av Terje Torkildsen

Novellesamling der vi med Stavanger som bakteppe følger søsknene Betty, Broremann og Duxen, og deres møter med livsendrende erfaringer som russetid og forelskelse, begravelse og sykkelløp.

Jag är supermann av Lars Mæhle

Sterk og rørende historie om åtte ungdommer som på ulike måter prøver å bli sett, og som i løpet av et varmt døgn i juli opplever at skjebnene deres krysser hverandre.

Blackout av Elen Betanzo

Medrivende kollektivroman om 17-åringene Maria, Sebastian, Siss, Irina og Joakim. Og en hund. I løpet av tre døgn og en fest prøver de alle å fange hverandres oppmerksomhet.

Danielle av Ida Jackson

Danielle er 16 år og så kul at hun lyser i mørket. Et geni, ifølge henne selv. Og kanskje må man være så tøff når man må forholde seg til en dysfunksjonell familie og en truende ekskjæreste?

Alt jeg sier er sant av Lisa Bjärbo

Alicia er snart 17 og skulle egentlig gått på videregående. Men Alicia har andre planer. Hun har vind i håret og kullsyre i blodet. Tøff roman om å ta sine egne valg og starte på framtiden.

Natt på Frognerbadet av Sverre Henmo

Fin historie om å være hemmelig forelsket i feil jente, og ikke avsløre det for kompisgjengen. Om å være Simon 16 år, og finne sin rolle mellom festing, fotball, familie og forelskelse.

Ser hodet mitt stort ut med denne? av Randa Abdel-Fattah

Videregående er vanskelig nok som det er, om man ikke plutselig skal begynne å gå med hijab slik Amal bestemmer seg for å gjøre. Viktig, aktuelt og ikke minst morsomt om å være en vanlig 16 år gammel jente - midt mellom to kulturer.

Avlyst (arrangert) ekteskap av Bali Rai

Engelsk-indiske Manny skal giftes bort den dagen han fyller 17, men vil helst bare spille fotball og henge med kompiser. Trist og morsomt på en gang, og en viktig historie om en tenåringsgutt som blir dratt mellom to kulturer.

Hallo, elsk meg da av Johanna Thydell

Velkommen til Nora Jonassons fantastiske liv! Sjarmerende og skravlete om å elske mennesker som ikke elsker en tilbake. Og om å tro at man vet hvem man er, for så å finne ut at man tar feil.

Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg

Det er vinteren 1990. Jarle Klepp går i 2. klasse på Kongsgård, og opplever verden uten filter. Han er energisk, utålmodig og hjelpeløst forelska. Og det blir alle som leser boka også.

Bergen ungdomsteater av Pedro Carmona-Alvarez

Sommeren 1982 flytter Marita til Bergen sammen med moren sin. Der møter hun Andreas. Og Johannes. Og Bergen ungdomsteater. Fin fortelling om overgangen fra barn til voksen.

Skam-spilleliste

På Kapittel-festivalen i 2016 var skaperne av Skam og Unge lovende (også på NRK) gjester. Du kan se opptak fra dette her: