Lydbøker for ungdom på Overdrive

Jeg hører mye engelske lydbøker på appen Overdrive mens jeg reiser til og fra jobb. Her er de siste ungdomsbøkene jeg har kost meg med.

Her er en artikkel om hvordan du laster ned og bruker appen Overdrive.

Mosquitoland by David Arnold

Etter at foreldrene skilles må Mim Malone flytte 150 mil fra Ohio til Mississippi. Hun hater den nye stemoren sin som hun er sikker på hindrer henne i å ha kontakt med moren sin. Mim har en tante som hadde psykiske problemer, faren ser likhetstrekk hos Mim, og han har derfor bestemt at hun må medisineres. Mim er en utrolig fascinerende person og fortellerstemme. Hun er kreativ, smart, litt eksentrisk, sterk og uavhengig. Mim finner ut at moren er syk så hun rømmer fra Mississippi og legger ut på en eventyrlig ferd tilbake til Cleveland. På veien får hun nye opplevelser og bekjentskaper som gir henne mye å tenke på. Bli med på Mims reise og le og gråt og føl alt som Mim føler i denne fantastiske boken.

Two summers by Aimee Friedman

Denne boken presenterer to scenarioer av en sommer. I den ene reiser Summer til Provence for å bo hos sin far og oppleve noe nytt og spennende. I den andre blir hun i New York med moren. Begge valgene fører til forelskelse og overraskelser. Interessant å lese om forskjellige utfall av et enkelt valg.

You know me well by David Levithan

Katie har det med å rømme fra vanskelige valg. Hun er forelsket i Violet som hun aldri har møtt. Når hun endelig får møte henne får hun panikk. Hun har også kommet inn på en god kunstskole, men føler selv at hun ikke er god nok. Etter en tilfeldighet får hun stille ut kunst på et stort galleri, men hun føler seg ikke verdig.

Mark er forelsket i bestevennen sin Ryan. Han oppfører seg av og til som en kjæreste, og ellers later han som ingenting. Ryan virker fornøyd, men Mark sliter med å godta denne ordningen. Når Ryan plutselig møter en annen gutt blir det enda vanskeligere. Hva skal han gjøre?

Annenhvert kapittel er fortalt av Katie og Mark. En kjempefin historie om å stå på kanten til voksenlivet. Om å finne ut hva man egentlig vil, og tørre å si fra og ta egne valg.

Exit, Pursued by a Bear by E. K. Johnston

Hermione Winters er kaptein på Cheerleader-laget på Palermo Heights. Laget deres er blant landets beste. Under en treningsleir blir hun dopet ned og voldtatt. Hermione må kjempe seg videre både psykisk, fysisk og sosialt. Hun er en sterk karakter, og dette er en tankevekkende bok om de altomfattende konsekvensene for en vanlig tenåringsjente som opplever en forbrytelse.

Every Exquisite Thing by Matthew Quick

Nanette O`Hare er stjerne på fotballaget og får toppkarakterer. Men når hun får en sjelden kultklassiker-bok av favorittlæreren våkner ungdomsrebellen i henne! Hun får kontakt med forfatteren, og møter andre tilhengere av boken. Sammen med sine nye venner kan hun diskutere litteratur og musikk og ting hun aldri har snakket om med vennene fra skolen. Men hun som hadde alle planene klare for fremtidien vet ikke lengre hva hun vil. Om å finne seg selv og stå for hvem man er.

Still Life with Tornado by A.S. King

Sarah er 16 år og slutter på skolen etter en hendelse i kunstklassen. Hun er en talentfull kunstnerspire, men nå kan hun ikke tegne noe som helst. Hun tror hun har en eksistensiell krise. Hun møter på seg selv som 10-åring og 23-åring mens hun vandrer gatelangs og tenker. Har hun blitt gal? Hvorfor krangler foreldrene hennes så mye? Hvorfor har broren Bruce reist fra dem for 6 år siden og aldri tatt kontakt? Vi får etter hvert nøstet opp i historien til familien. Original og spennende!

Hvordan komme i gang med Overdrive:

1. Last ned "Libby, by Overdrive"-appen.

2. Trykk på "Find my library". Smarttelefonen eller nettbrettet ditt vil selv lokalisere det nærmeste Libby-biblioteket.

3. Velg "Sølvberget bibliotek og kulturhus" og trykk på "Yes".

4. Trykk på "Add your card".

5. Logg inn med lånekortnummer og pinkode.

Utlånsregler:

• Du kan låne inntil fem bøker samtidig.
  • Du kan reservere inntil fem bøker samtidig.
  • Lånetiden er 21 dager. Du kan ikke fornye lånet.
  • E-bøkene og e-lydbøkene blir automatisk «innlevert» når lånetiden går ut, men lever gjerne inn når du er ferdig, så blir e-boka eller e-lydboka ledig for neste låner.