Fra filmen Full metal jacket av Stanley Kubrick

Bli med tilbake til film- og bokåret 1987

I høst fyller Sølvberget 30 år. Vi teller ned til den store festen 4. november med å stille ut bøker og filmer fra hvert av tiårene som ligger bak oss. Nå: 1987.

Alle artikler om kultur på 1980-tallet skal ifølge malen inneholde referanser til Sky Channel, Ball-gensere og Pat Sharp.

Men vi lar det ligge, og slår heller fast at 1987 var et meget godt år for alle som leser, hører musikk eller ser film. Mange av 1987-godbitene fra vår samling har vi stilt ut i første etasje. Klikk på titlene for å låne dem.

Norske klassikere fra 1987:

Bøker som senere ble til (kanskje enda mer kjente) filmer:

Tidlige bøker av folk som ble mer kjent senere:

Favorittfilmer fra 1987

Filmbibliotekar Magnus Cappelen var 12 år i 1987. Her er hans favoritter fra filmåret.

1. Withnail & I

2. Wall Street

3. Full Metal Jacket

4. Himmelen over Berlin/Lidenskapens vinger