I Grunnlovens hus: Les elevenes vurderinger

1400 elever på 7. trinn i Stavanger har fått hver sin utgave av boken ”I Grunnlovens hus”. Men hva synes de om boken? Les hva Ingvild, Maren, Selene, Emilie og Astrid fra Buøy skole synes.

Grunnlovsjubileet markeres over hele landet i 2014. Alle kommuner og fylkeskommuner er oppfordret til å engasjere seg, både ved feiringen av 17. mai 2014 og gjennom ulike aktiviteter i jubileumsåret. På Sølvberget, Stavanger bibliotek og kulturhus markeres grunnlovsjubileet på flere vis, men den mest omfattende markeringen fant sted 6. og 7. mai da 1400 skoleelever fikk utdelt hver sin utgave av boken "I Grunnlovens hus".

Eidsvoll

Barne- og ungdomsbiblioteket, i samarbeid med Gyldendal Norsk Forlag og Eidsvoll 1814, inviterte elevene inn til Sølvberget for å motta boken og for å møte forfatter Atle Næss og illustratør Lene Ask. Boken gir dagens ungdom et levende innblikk i hva som skjedde på Eidsvoll i 1814,

Buøy skole

I forbindelse med utdelingen fikk vi fem elever fra Buøy skole til å sende oss sine vurderinger av boken. De var relativt samstemte:

Astrid Andersen:
- Illustrasjonene er veldig fine, og matcher bildene jeg fikk i hodet når jeg leste boka. Så jeg synes både forfatteren og illustrøren har gjort en kjempegod jobb. Jeg syntes at denne boken var veldig bra fordi han klarte å gjøre den om til en fortelling, ikke bare en kjedelig faktabok. Derfor gir jeg denne boka terningkast 5.

Emilie Øye Tjensvoll:
- Jeg syns at boka var egentlig ganske bra, det var ikke bare en kjedelig vanlig faktabok, boken var mye mer levende og mer historie som gjorde den veldig bra. Men for barn under 12 kan jeg tenke meg at de ser på teksten og tenker den er for liten og lang og prøver å bare lese seg gjennom den så fort som mulig uten å få med seg noe. Terningkast: 4.

Selene Knutsen:
- Jeg syntes boka var nyttig fordi jeg ikke viste så mye om grunnloven og kongevalget fra før. Boken hadde masse fakta og fortalt historien på en bra måte som gjorde at jeg forsto lettere hva som skjedde. Jeg gir terningkast 4.

Ingvild Buvik:
- I boken er det fine tegninger og på slutten av vært kapittel er det fakta og bilder av ting de brukte på den tiden og bilder av viktige personer som var på Eidsvoll.

Jeg syntes at denne boka passer for de som liker å lese faktabøker, Den var veldig bra skrevet og ikke kjedelig til en faktabok å være. Jeg gir den terningkast 5.

Maren Karlsen:
- Boken er ikke som en vanlig faktabok forfatteren Atle Næss har klart å gjøre alt det som skjedde på Eidsvoll i 1814 om til en historie. I boken er det også fine tegninger og bilder av personene i boka og gjenstander de hadde og brukte på den tiden med bildetekst av hva eller hvem det er.

Jeg synes denne boken var veldig bra skrevet med mye fakta om hva som skjedde. Bildene og tegningene var også veldig fine. Jeg vil anbefale denne boken til de som er glad i å lese faktabøker og bøker om historien til Norge. Terningkast 5.

Les mer om bokutdelingen. Se bilder fra utdelingen på Facebook.