Hva leter du etter?

Lotterivinnere er heller ikke som alle andre...

En har altfor lenge mast om hvorvidt tegneserier er kunst. Det er et spørsmål hvor svaret er gitt. Selvfølgelig er de ikke det, de er så uendelig mye mer. Et eksempel på dette er The Lottery.

The Lottery er en novelle av den amerikanske forfatterinnen Shirley Jackson (1916-1965), adaptert av hennes barnebarn Miles Hyman. Begge helt ukjente for meg, men Jackson var stor i sin samtid og har siden, visst nok, vært inspirasjonskilde for blant annet Neil Gaiman og Stephen King. Hyman er tidligere mest kjent for sine illustrasjoner.

I The Lottery lar Hyman bildene være det som forteller historien og ordene kommer i annen rekke. Noe som blir både pussig og genialt når en tar utgangspunktet med i betraktning. Historiens stemning kan i seg selv oppleves som en blanding av Stephen Kings Children of the corn og Norman Rockwell's malerier. Vi befinner oss i en liten landsby i den amerikanske Midtvesten og det er blitt 1940-årene (novellen kom ut i 1948). Det er tid for det årlige lotteriet og hver landsby eller liten by i omegnen arranger hvert sitt. Datoen er 27. juni og sommeridyllen er komplett. Ikke alle deltar i trekningen, men blir representert av familienes forskjellige overhoder. Hva selve premien er, blir man ikke fortalt før man kommer til slutten.

Dette er en av de definitivt beste seriene jeg har lest hittil i år. Og det å være så uten forhåndskunnskaper og bli så hinsides imponert, det er sjeldnere og sjeldnere slikt skjer, og enda mer takknemlig blir en når det inntreffer.

Teksten er hentet fra tegneseriebloggen min
Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙