Rainbow Rowell, "Eleanor & Park": Varmt og fint om kjærlighet

Noen ganger leser jeg bøker som minner meg om hvordan det var å være ung og forelska. Historien om Eleanor og Park er en slik bok.

Forfatteren Rainbow Rowell viser tydelig at også hun husker hvordan det var å være ungdom. Handlingen er lagt til 1986 og de to hovedpersonene møter hverandre for første gang på skolebussen, der de noe motvillig ender opp ved siden av hverandre.

Stil

Eleanor skiller seg ut med sitt røde hår og sin litt særegne stil og Park føler seg annerledes enn de andre på grunn av sin koreanske mor. Over tid utvikler disse to et nært vennskap med felles interesse for tegneserier og musikk. Selv om de er unge har de et realistisk bilde på at denne første kjærligheten kanskje ikke varer livet ut, samtidig har de et mot og en vilje til å tro påmuligheten til at det kanskje kan bli de to.

Varm historie

Dette er en varm og fin historie om den første kjærligheten, samtidig er det en sår fortelling om vanskelige familieforhold og om å finne seg selv i andre. Iblant er det vondt å lese videre, men likevel umulig og ikke bla om til neste side. Jeg lo og gråt om hverandre og ble fort glad i både Eleanor og Park.

Boka har vi på engelsk på Barnebiblå i 3. etasje, og i løpet av våren kommer den ut i norsk utgave.