Hopp til hovedinnhold
Min side

Rosa og sukkersøtt?

Rosa og sukkersøtt?

Sophie Elise Isaksen kommer til Sølvberget 27. april, og arrangementet har vært utsolgt i flere måneder. Vi tar en kikk på bloggekulturen.

Sophie Elise Isachsen fra Harstad startet bloggen sin i 2011. Siden starten har hun fått flere priser ved Vixen Blog Awards og Kjendisgallaen. I 2015 kåret Medier 24 henne til årets mektigste kvinne i media. Boka "Forbilde" kom i fjor. Den handler om å finne sin egen identitet, om å leve med usikkerhet og komplekser. Om å plutselig bli et forbilde, og hva slags ansvar man da har for de valgene man tar i eget liv.

Hvordan har blogging som fenomen blitt så stort? Sophie Elise er jo ikke den eneste store stjerna på blogghimmelen. I skrivende stund ligger hun på tredjeplass på blogglisten.no , kun slått av Caroline Berg Eriksen og Trines matblogg.

 

Fenomenet blogging

I boka "Gi meg en scene!"  forteller Kristian A. Bjørkelo om norsk blogghistorie. Han beskriver utviklingen fra de første bloggerne og fram til vår tids rosabloggere.

Da bloggene oppsto så man potensialet til en revolusjon. Nå kunne alle uttrykke seg og mene noe i samfunnsdebatten. Dette var demokratisk. De som ikke hadde mulighet til å uttrykke seg i pressen, fikk nå et talerør. Man ventet seg mange politiske blogger, noe som også kom. Men i Norge har disse saksorienterte bloggene vært relativt små. Bloggene i dagbokform har fått en større leserskare. Det er de som høster klikk, og det er de som er innbringende økonomisk.

gi meg en scene

Personfokus

I starten var bloggerne mer hemmelighetsfulle. De opererte under "nick", og hadde mer fokus på sak enn seg selv. (Bjørkelo 2013 s. 11-13) Bloggerne skulle ikke identifisere seg, noe som tilførte et mystisk element. For hvem var det egentlig som hadde så sterke meninger om miljøvern eller politikk? Hvem sto bak nicket til den kuleste bloggen om spill eller tegneserier?

Så kom en overgang hvor det ble mer fokus på estetikk og person. Man gikk fra å fokusere på klesplaggene i en moteblogg, til personen som hadde dem på seg. Personfokuset er det som kjennetegner en "rosablogg", sammenlignet med andre blogger. Der postes "dagens outfit", måltider, klær, sko og trening. Bloggeren viser seg selv og sin hverdag. Ofte deler de ganske så personlige ting fra hverdagen sin. Vi får ta del i utfordringer i parforhold og test av eye liner, psykiske problemer og dårlige hårdager (Fuglerud i Bjørkelo 2013 s. 210-215).

Det har vært mange "rosabloggere" i Norge. Noen holder koken lenge, andre gir seg etter kortere tid. Emilie "Voe" Nereng banet vei for "rosabloggere" i Norge. Allerede som 13-åring begynte hun å blogge, og mye av fokuset var på henne selv. Hun meldte tidligere i april at hun legger ned bloggen sin.  

Miss Independent

Innbringende

Blogging er big business. Bloggerne er gjerne sin egen sjef, men de fleste er tilknyttet en bloggplattform. Antall klikk overvåkes nøye på blogglisten.no . Hvert år arrangeres Vixen Blog Awards, hvor man blant annet kårer folkets favoritt, årets blogger og årets sterke mening.

For toppbloggerne er bloggingen en jobb. De poster flere innlegg daglig, og har store reklameinntekter. For mange produsenter/firma er det mye å hente på å få omtale hos de største bloggerne. Giveaways og omtaler leder bloggens lesere inn på sidene til kosmetikk- eller klesfirmaer, og gir potensielt mange nye kunder (Fuglerud 2013 s. 224).

Bloggeren Eirin Kristiansen har gitt ut boka Miss independent: alt om suksessfull blogging, selvtillit, skjønnhet & velvære. 

I boka forteller hun om hvordan man kan få en suksessfull og innbringende blogg. Selv kjøpte hun Porche som 21-åring. Det å tjene penger på en blogg er altså ikke noe som skjer helt tilfeldig. For å bli blant de største, kreves det en bevisst strategi.

 

Debatt

Så er det greit å kalle jentene for "rosabloggere"? Vixen Blog Awards bruker ordet livsstilsblogg. Forsker Karolina Dmitrow-Devold sier at måten media omtaler jenter som blogger på er kjønnsstereotypt. Leserne beskrives  som ukritiske og sårbare. Det fokuseres lite på bloggerne som jobber hardt, som forstår seg på markedskreftene og er smarte. Mange bruker dessuten bloggen til å dele meninger og få tilbakemeldinger på disse. Kilde: forskning.no

 

Andre bøker om blogger og bloggere

Tunisian girl : blogger i den arabiske våren / Lina Ben Mehnni 

Blogghore!  / Marita Synnestvedt

Selfie / Espen Hilton

123 blogg_ : for nysgjerrige, nybegynnere & eksperter / Thomas Moen

tunisian girl

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilder:

Bergstrøm, I. I. (2014, 23. januar). Bloggende jenter stigmatiseres av ordet rosablogg. Forskning.no. Hentet fra http://forskning.no/media-internett-kjonn-og-samfunn/2014/01/bloggende-jenter-stigmatiseres-av-ordet-rosablogg

Bjørkelo, K. (2013). Gi meg en scene! : Norsk blogghistorie : Terror, traumer og dagens outfit. Oslo: Humanist forl.

 Fuglerud, M. O. (2013). Ung, digital og listet: hvordan rosabloggen tok over samfunnet. I Gi meg en scene! : Norsk blogghistorie : Terror, traumer og dagens outfit. Oslo: Humanist forl.

Google+