Sovjetistan - for ei herlig bok!

Da jeg fikk vite at hele Rogaland skal lese Sovjetistan, ble jeg veldig glad. Boka er en fantastisk beskrivelse av en reise i fem utrolige land.

Da jeg bestemte meg for å lese Sovjetistan, var det med en viss skepsis. Hvor interessant kan det være å lese om Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan? Land som på Donald-språk bare blir kalt "langtvekkistan", og noen av dem er ikke engang godkjent i stavekontrollen til skriveprogrammet på PC-en.

Levende observasjoner

Det viste seg at det var særdeles interessant, allerede fra de første sidene som skildrer flyplassen i Tyrkia. Erika Fatland, som er sosialantropolog, skildrer det hun ser på vei inn på flyet. Beskrivelsen av forretningskvinner som gjemmer klær og varer under klærne, og bærer det inn på et stappfullt og trangt fly, setter stemningen. Hun får ikke sitte i sitt eget sete, der sitter det allerede en dame, og den unge norske forfatteren får streng beskjed om å ikke skille tre søstre. Vi vet at det Fatland skal ta oss med til nå er noe eksotisk, noe vi ikke opplever hver dag. Hun har en fantastisk evne til det som på godt norsk heter "show, don't tell". Observasjoner av detaljer og dialoger taler for seg selv, og vi lever oss inn i hennes inntrykk og undringer. Språket er godt, og materialet hun skriver om er vel verdt ei bok.

Diktatorer

Boka er bygget opp kronologisk, vi følger Erika på hennes rundreise i "stan-landene". Nå skal jeg ikke røpe for mye av handlingen i boka, det får du lese selv. Jeg vil bare gi et par drypp. Vi begynner i Turkmenistan, og beskrivelsen av presidenten Saparmurat Nijazov, som ble kjent som Turkmenbasji. Fatland skriver: "I 2002 besluttet han å endre navnene på ukedagene og månedene, Han hevdet at de gamle navnene, som var lånt fra russisk var "u-turkmenske". Årets første måned oppkalte han etter seg selv, Turkmenbasji. Februar ble til "baydak", som betyr flagg, siden det turkmenske flagget ble feiret 19. februar, på Turkmenbasjis bursdag. April ble omdøpt til Gurbansoltan, navnet på Turkmenbasjis mor." Det jeg har nevnt nå, får du med deg allerede på de første 45 sidene. Fatland reiser videre i Turkmenistan, og til fire andre land, og fascinasjonen består gjennom hele boka. Det at hun er sosialantropolog, gjør samtidig at boka er en god kilde til kunnskap om landene. Den oppfattes som etterrettelig og troverdig.

Hele Rogaland leser

Boka skal altså deles ut gratis i 25.000 eksemplarer, og utdelingen starter 10. september. Vindafjordingen Erika Fatland blir ofte omtalt som en av de viktigste unge forfatterstemmene fra Rogaland. Hun ble utpekt av Morgenbladet som en av de ti beste forfatterne i landet under 35 år. I kjølvannet av utdelingen skal forfatteren på en bibliotekturné i fylket.

«Jeg syns rett og slett det er veldig stas at Sovjetistan er valgt ut som årets bok.» sier Erika Fatland i en pressemelding. «Hele Rogaland leser opererer med opplagstall forfattere vanligvis bare drømmer om, og jeg gleder meg veldig til å reise rundt i hjemfylket og presentere boken for nye og gamle lesere

Klarer du ikke vente helt til september, kan du låne boka på biblioteket. Boka finnes også i ebokbib.