Stor kjærlighet, tragedier som lurer

Likte du "Faen ta skjebnen"?  Her er bøker som ligner.

Mange har lest og likt boka Faen ta skjebnen av John Green. Er du en av dem, satt du kanskje igjen med en tom følelse etterpå. Denne boka var så bra, men hva i all verden skal jeg lese nå? Du trenger flere bøker som blander heftig og altoppslukende kjærlighet med vanskelige, eller til og med tragiske, skjebner. Jeg vet akkurat hvordan du har det! Jeg vil at bøkene skal gi meg tårer i øynene, sommerfugler i magen og smil om munnen. Her kommer tips til bøker som kan ha den effekten.

Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad

Et voldsomt motrosykkelkræsj fører trommisen Gard og gatekunstneren Luka sammen. Møtet gjør noe med dem, og snart er de uadskikkelige. Dette er en intens og særegen kjærlighetshistorie om sårbarhet og den mørke siden av livet. Dette er første boka i Luka-trilogien.

Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Denne boka er tidligere anbefalt både av Ingunn og Helle og meg. Det er kanskje den nydeligste kjærlighetshistorien jeg har lest. Dette var boka som fikk det til å krible i magen. Boka som gjorde at jeg følte meg kjempeforelska på Eleanor og Park sine vegne. Møt Eleanor, med en høysåte av rødt hår, lubben og fillete kledd. Park med sitt sorte, strie pene hår, passe kul stil og hodetelefoner full av passe kul musikk, er helt motsatt. Det første møtet mellom Eleanor og Park på bussen en tidlig morgen er starten på en vakker, sår og brutal kjærlighetshistorie.

13 gode grunner av Jay Asher

På trappa foran huset sitt finner Clay en pappeske med kassetter som er fra Hannah, ei jente i klassen hans som døde for to uker siden. Kassettene er opptak av Hannah sin stemme som forteller at Clay er en av 13 grunner til at hun tok livet sitt. Vær forberedt på en sterk og overveldende historie.

Før jeg faller av Lauren Oliver

Se for deg at du dør, men at du må oppleve dødsdagen din 7 ganger om igjen! Samantha var jenta som hadde alt, hun var pen og populær, og kjæreste med skolens kjekkeste. Men så tok livet en brå slutt. Når Samantha tvinges til å gjennomleve sin siste dag i livet igjen og igjen, får hun øye på alt det hun skulle sett mens hun ennå hadde tid. En utrolig trist og rørende bok, som vil få deg til å sette mer pris på hverdagen og livet!

Fordelene ved å være veggpryd av Stephen Chbosky

Denne boka er tidligere anbefalt av både Helle og Ingunn. Charlie føler seg utenfor, han er outsideren som ingen henger med. Men i møte med det eksentriske søskenparet Sam og Patrick, innser Charlie at det er en hel verden der ute av mulige hendelser og vennskap. Boka har rukket å få status som den neste moderne ungdomsklassikeren i USA, og den er gripende vakkert skrevet og fantastisk morsom. Boka har også blitt filmatisert, og filmen kan du låne på biblioteket.

Dager med blå himmel av Jennifer Niven

Dette er min nyeste bokoppdagelse. Jeg har akkurat lest den ut, og jeg elsket den! Violet og Finch, begge klare for døden på hver sin måte, finner sammen, og oppdager at det i stummende mørke også finnes lyspunkter. En annerledes og fengslende historie om håp og savn, og ikke minst om kjærligheten. Vær forberedt på sommerfugler i magen, kjærlighet og fortvilelse.

Tims tragedie av Elizabeth LaBan

Duncan er avgangselev ved en kostskole i USA, og tradisjonen tro blir han tildelt et nytt rom på skolen. Men rommet kommer ikke alene, det rommer også den intense kjærlighetshistorien til albinoen Tim, og hans nådeløse forelskelse i kjæresten til den mest populære gutten på skolen. Dramatikk og spenning fra highschoolmiljøet i USA. Boka beskriver hvordan Tim takler å gå på skole med sin store kjærlighet, deres helt spesielle forhold, og en oppladning til en tragedie. Den kommende tragedien skaper en uhyggelig stemning, men samtidig en spenning. Hva var det som skjedde som var så tragisk at det preger hele skolen? Denne boka har jeg også anbefalt tidligere.

Hver dag av David Leviathan

Hvordan er det å våkne opp i en ny kropp hver dag? Dette er livet til A. Han har gjort det beste ut av situasjonen, skyver bare de fleste følelser unna og forsøker å gjøre minst mulig ut av dagen. Men hva gjør han den dagen han blir forelsket i Shannon? Kan Shannon elske han for den han er inni alle de forskjellige kroppene? En underfundig og spesiell kjærlighetshistorie.

Jeg og Earl og jenta som dør av Jesse Andrews

Kanskje du har sett filmen? Hva om din store kjærlighet i livet snart skal dø? 17 år gamle Greg begynner på sitt siste år på high school, hvor han mer eller mindre blir presset til å bli venn med Rachel som har kreft. Men før han vet ordet av det er han hodestups forelsket, og en korte tiden Rachel har igjen skal bli dyrebar for dem begge, og for menneskene rundt dem. En sår og vakker historie om forelskelse og tap og om humor og vennskap.

Artikkelen er basert på bokanbefalinger fra Lesersørvis.