Ta en tur til Kina

Synes du Kina er litt langt borte? Ta en kulturell reise! Vi anbefaler bøker og musikk fra det fascinerende landet.

Midtens rike av Torbjørn Færøvik

Med et spenn på over 4000 år av Kinas historie, gir forfatteren oss en spennende innføring i landets dynastier, myter og kunst – og byr på nære møter med enkeltpersoners fortellinger og skjebner. Vi møter pionerer og oppdagere, bønder og keisere, og føres helt frem til Maos maktovertakelse i 1949 og vår moderne tid.

Med denne boken gir Torbjørn Færøvik oss levende historieformidling med kunnskap og varme.

Enkekeiserinnen av Jung Chang

Enkekeiserinne Cixi (1835–1908) var Xianfeng-keiserens førstekonkubine og grep makten da keiseren døde i 1861. Hun ble den reelle lederen av Qing-dynastiet i Kina fra 1861 til sin død i 1908. Cixi har av ettertiden blitt ansett som en konservativ, herskesyk og grusom leder. Men Jung Chang viser at hun i virkeligheten var en pasjonert kunstelsker, svært populær blant det kinesiske folk, en dyktig diplomat og en effektiv reformator av det tradisjonsbundne kinesiske samfunnet – blant annet gjennom å forby snøring av føttene hos kvinner.

Jung Chang følger Cixis dramatiske liv som konkubine, enke, sørgende mor, politisk strateg og knallhard kuppleder. Bakteppet er historien om Kinas siste dager som keisermakt og et tusenårig dynasti som går mot slutten.

Bare en datter / Chi An, fortalt til Steven W. Mosher

Boka forteller om sykepleieren Chi An som var ansatt som "fødselskontrollør" på en fabrikk der det arbeidet mange kvinner. Hun skulle påse at regelen om at hver kvinne bare fikk ha ett barn, ble overholdt. Så ble hun selv gravid med barn nummer to.

Shanghai ekspress av Kjartan Fløgstad

I denne essayistiske reiseboka møter Kjartan Fløgstad Kina open og forundra og observerer leikande og lærd. Han tek lesaren med på ei reise inn i eit langt på veg ukjent landskap, til byar som Shanghai, Hongkong, Chengdu og Macao; regionane Fujian og Guangdong. Han observerer alt det ukjente han møter, gater, personar, situasjonar, og er utilslørt fascinert, men ikkje ukritisk. Har kart.

Chinese textiles av Verity Wilson

Denne boka bygger på moderne og historiske plagg fra Victoria and Albert Museum i London. Den forteller om tradisjonen og materialkulturen plaggene ble produsert i, og om påvirkningen og betydningen til kunstverkene.

Romaner

The fourth sacrifice av Peter May

Bok nummer to i the China Thrillerserien. Peter May skriver spennende krim fra Beijings farligste steder.

Den sjuende dagen av Hua Yu

Yang Fei blir oppdratt av en ung jernbanearbeider som har funnet ham på jernbaneskinnene. Oppdragelsen er kjærlig, men sparsommelig, og han ser ikke mye til den nye rikdommen noen fråtser i.
41 år gammel omkommer han i en eksplosjon på en restaurant, bare for å få beskjed om at uten penger, kan ikke begravelsen fullføres. Dermed vandrer han hvileløst omkring i et slags limbo. Her møter han bl.a. sin vakre ekskones naboer, og en ung kvinne som tok livet av seg fordi hun fikk en falsk iPhone av kjæresten. Men aller helst vil han treffe sin gamle far, som en kveld forlot hjemmet deres for å gjøre livet lettere for sønnen.

Maleren fra Shanghaiav Jennifer Cody Epstein

Romanen skildrer livshistorien til den kinesiske kunstneren Pan Yuliang (1899-1977). Fjorten år gamle Xiuqing blir solgt til et bordell for å betale onkelens opiumsgjeld. En ung embetsmann kjøper henne fri, og med hans hjelp utdanner hun seg til kunstmaler, nå med navnet Pan Yuliang. Hun fortsetter sine studier i Roma og Paris, hvor hun finner sitt kunstneriske uttrykk og oppnår internasjonal anerkjennelse.

En dame med sykkel i Kashgar av Suzanne Joinson

Året er 1923, og den ivrige unge syklisten Evangeline ankommer Silkeveien og byen Kashgar sammen med søsteren Lizzie for å bidra til å etablere en kristen misjonsstasjon. Evangeline begynner arbeidet med boka "En dame med sykkel i Kashgar". I vår tids London starter en helt annen historie: Den unge kvinnen Frieda finner en fremmed mann sovende utenfor døren sin. Neste morgen er han borte, men etterlater seg en merkelig tegning og en setning på arabisk skrevet på veggen. Tayeb er en ung flyktning fra Jemen, og ankommer akkurat da Frieda har fått vite at hun er den eneste arvingen til en kvinne hun aldri en gang har hørt om. Et usannsynlig vennskap oppstår mellom de unge menneskene, og de begir seg ut på en reise like uventet som den Eva gjorde på tjuetallet.

Musikk

Homeland av AnDa Union

AnDa Union er en del av en musikalsk bevegelse som finner inspirasjon i gamle og glemte sanger, og har et repertoar av musikk som forsvant under Kinas nære, turbulente fortid. AnDa Union holder fast på essensen av mongolsk musikk samtidig som de skaper en ny form for musikk. AnDa Union kombinerer ulike tradisjoner og stiler av musikk fra hele Indre og Ytre Mongolia.

Flere bøker:

Fagbøker