Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez stående på bord i biblioteket

Tomas og Mettes store bokbyttehøst

Bør du bruke lesetiden din på klassikere eller nye bøker? Sølvbergets Tomas Gustafsson og Mette Langeland utfordret hverandre til å lese den andres bøker.

Mette leser nesten bare nyere norsk skjønnlitteratur. Hennes venn og kollega Tomas har pløyd gjennom klassikere siden tenårene. I sommer fikk Mette en liste på ti klassikere som Tomas mener hun bør lese. Tomas fikk ti nye bøker som Mette liker. Hvordan gikk det? Les NRKS nettsak om Tomas og Mette.

Dette er bøkene som Tomas og Mette utfordret hverandre til å lese, med deres subjektive vurderinger av hvorfor de passer så godt:

Ti klassikere fra Tomas til Mette:

Candide - Voltaire. Frankrike 1759. En morsom og meget inflytelsesrik bok. Voltaire hogger ved hjelp av satire hodet av mange av de mektigste i samfunnet. Noen mener at det ikke er ekte klassiker, siden den er så kort og fordi Voltaire ikke selv tok den på alvor. Men jeg synes den er vel verdt å lese.

Drep ikke en sangfugl av Harper Lee

To kill a mockingbird - Harper Lee. Foregår i de amerikanske Sørstatene på 1930-tallet. Fortellerstemmen er en liten hvit jente. Hennes pappa er advokat og forsvarer en svart mann som er anklaget for voldtekt av en hvit kvinne.

Slaktehus-5 av Kurt Vonnegut

Slaktehus-5, Kurt Vonnegut. Handlingen hopper fram og tilbake i forskjellige perioder av hovedpersonens liv fordi han har blitt løsrevet fra tiden, så det er litt vanskelig å oppsummere. Han blir krigsfange under 2. verdenskrig og vi får følge ham gjennom livet. Absurd og morsom.

Bildet av Dorian Gray av Oscar Wilde

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde. Den umulig vakre Dorian Gray får et portrett malt av seg. Det er så vakkert at han får angst for å miste sin skjønnhet og selger sin sjel for at livet skal sette sine spor på portrettet istedenfor på Dorian selv.

Hobbiten - J.R.R.Tolkien. Forløperen til Ringenes herre. Mye kjekkere og kortere. Man får lære å kjenne noen av hovedpersonene som blir med i den store trilogien.

Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas.jpe

Greven av Monte Cristo - Alexandre Dumas. Frankrike, midten av 1800-tallet. Edmond Dantes har det perfekte liv men tre "venner" er så sjalu på ham at de får ham sendt i fengsel på livstid. Han bruker resten av livet til å planlegge den perfekte hevn.

Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald.jpe

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald. 1920-tallets USA. Tomhet og overfladiskhet blant de aller rikeste. Vi følger en ung mann som skiller seg litt fra de andre og til slutt får innpass til festene hos den store Gatsby.

Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij

Forbrytelse og straff - Fjodor Dostojevski. St. Petersburg 1860-tallet. Hovedpersonen har lyst til å begå en grusom forbrytelse, og vi følger ham i hans prosess.

Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez

Hundre års ensomhet - Gabriel Garcia Márquez. Ca 1800 - 1950 i Colombia. Fortellingen om familien Buendias og deres by som av en eller annen grunn er helt isolert, med unntak for de besøkene som noen omreisende sigøynere gjør. En av mine favoritter.

1984 - George Orwell. London 1984. Uttrykk som Big Brother stammer fra denne boken. Den er skrevet som en advarsel mot totalitære samfunn, med overvåkning og ingen personlig frihet.

Ti nye norske romaner fra Mette til Tomas:

Jo fortere jeg går jo mindre er jeg av Kjersti Annesdatter Skomsvold forside.jpe

Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - Kjersti A. Skomsvold. Egentlig ville jeg ha Monstermenneske på denne lista, siden det er en av mine absolutte favorittbøker. Men den er tross alt på 579 s vs. denne som er på 124 s. Så da gir jeg deg debutromanen til en av Norges beste forfattere.

Bli hvis du kan, reis hvis du må - Helga Flatland. Den første boka i en trilogi om bygda der tre gutter mister livet i Afghanistan. Veldig gode menneskeskildringer i boka.

Hver morgen kryper jeg opp fra havet av Frøydis Sollid Simonsen forside

Hver morgen kryper jeg opp fra havet - Frøydis Sollid Simonsen. Denne rare boka er tynn og spesiell. Det passer veldig godt til deg.

Kjære av Linnea Myhre forside lydbok

Kjære - Linnea Myhre. Du vil skrattle av flere av disse brevene, og sannsynligvis få en del tanker av de andre brevene.

Vi ses i morgen av Tore Renberg forside

Vi ses i morgen - Tore Renberg. Denne er et must for en fengselsbibliotekar i Stavanger (Tomas er fengselsbibliotekar - red.anm.)! Kanskje bra som lydbok?

Vinternoveller av Ingvild Rishøi forside

Vinternoveller - Ingvild H. Rishøi. Listas novellesamling! Dette er noveller som kan føles på kroppen.

Pusling av Christian Valeur forside

Pusling!!! - Christian Valeur. Kanskje den mest annerledes boka, og ei bok som ikke har fått så veldig mye oppmerksomhet. Gleder meg veldig til å høre hva du syns om denne.

Hässelby av Johan Harstad forside

Hässelby - Johan Harstad. En viktig og ekstremt god stavangerforfatter. Denne boka handler om Albert (ALFONS!!!) Åberg som voksen. Ganske trist bok, egentlig.

Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll

Før jeg brenner ned - Gaute Heivoll. Dette er en bok man kan anbefale igjen og igjen og igjen. Den er steingod.

Jentene fra balletten av Monika Yndestad.jpe

Jentene fra balletten - Monika Yndestad. Listas eneste krimbok, siden du også ønsket deg krim. Dette er ei sånn bok som du sluker.