Emmett Miller - The Minstrel man from Georgia

Det jodlende spøkelset fra Macon, Georgia.

Emmett Miller (1900-1962) ble beskrevet som "otherworldly" og "the man with the trick voice".

Han hadde ett unikt uttrykk, en bisarr frasering og var arkitekten av den spesielle bruken av jodling som kjennetegner tidlig countrymusikk.

Den svartmalte Emmett, ble katalysatoren for det som særpreger countrymusikkens fremste artister, Jimmie Rodgers og Hank Williams, selv om "The Minstrel man from Georgia" ofte havner i jazz kategorien.

Han var en del av Minstrel/Blackface tradisjonen som hadde eksistert siden midten av 1800 tallet. Med svartmalte ansikter karikerte de sydstatenes svarte på en humoristisk men grotesk og stereotyp måte, slik hvite hillbillys senere skulle bli karikert.

Da filmen kom med sine syngende cowboyer og etterspørselen etter croonere som Bing Crosby, slo dette føttene under Emmett Miller som fortsatte å tviholde på denne gammeldagse formen for underholdning. Emmett Miller ble countrymusikkens svar på bluesens Robert Johnson. Det var inntil få år tilbake ingen foto og det fantes minimalt med opplysninger om mannens liv og leverne.

"Anytime", "The Ghost of the St.Louis blues" er blant de mange flotte låtene han fremfører. Jazzlegender som Dorsey brødrene, Eddie Lang, Gene Krupa og Jack Teagarden er med og setter sitt preg på innspillingene. En klar favoritt fra denne platen er "Lovesick blues" der han innleder med sin spesielle prate-syngende stil.

Musikken er både jazz og blues, mens vokalen er umiskjennelig country. Musikken er over 90 år gammel så det kan ta litt tid før du lander, men når du først gjør det er du garantert hekta.

Bøker vi anbefaler