Hopp til hovedinnhold

Fersk Rock og Elektronika

Tortusa / Breistein .  Frynsete På Nervene

 

By og land hand i hand

Den eneste fellesnevneren jeg finner med disse to prosjektene er hår og skjegg.  Frynsete på Nervene har lengre hår, svetter mer og lukter trolig mer også. De er Jærens svar på Ingenting. John Derek Bishop fra Stavanger er mannen bak artistnavnet Tortusa, han har også skjegg men et kontrollert skjegg og håret er satt opp i en «man bun». Han skrur på knotter, sampler og skaper et ambient, pulserende lydunivers.

Dette er musikk fra by og land.  Skal du kjøpe en presang og vil misjonere bredden av musikken som blir gitt ut i Rogaland i dag, kjøp begge platene, jeg garanterer at minst en av platene vil falle i smak. Blir begge likt har personen utrolig god smak, er høflig eller ganske så schizofren.

 

AA

John Derek Bishop har også tidligere samarbeidet med andre musikere med stort hell, sist med Eivind Aarset da de ble nominert Spellemann i kategori Elektronika. Nå samarbeider han med den norske jazz saxofonisten Inge Weatherhead Breistein.  

«Musikken er en langstrakt og pulserende reise, vakker i et øyeblikk og ambivalent i et andre. Duoen tar lytteren med på en emosjonell reise i stemninger som kan ligne en meditativ og sakral opplevelse. Uttrykket deres veksler mellom å være organisk og akkustisk, til å være digitalt, røft og industrielt. Noen strekk er cinematiske og inspirert av futurisme og scifi, andre strekk er inspirert av norsk natur og de langstrakte horisontale landskap langs vestlandet.»

Nytes her:

 

 

RURAL02

Åge Obrestad og Frynsete På Nervene røsker godt tak i bibelbeltet med sine svarte skildringer av livet i skyggen av bedehus og oljeplattformer, tonsatt av klassisk hardrock. Tekstene dreier seg stort sett rundt hverdagslig slit og tungsinn. «Kvardags- og fylleangst, abstinens, det å ikkje ha sove på ei veke og plutseleg finna seg sjølv innelåst på lukka avdeling framfor eit fjernsysapparat som berre viser statskanalen.»

Heimstaden er viktig for bandet Frynsete På Nervene. «Det å veksa opp på 80-talet i bibelbeltet med streng arbeidsmoral og nytelsesforakt, gjorde at me verkeleg måtte slåss for råkken. Men heimstaden viste seg heilt utan tilbod til dei som ville driva med musikk, ungdomsklubben vart kjøpesenter og eldsjelene forsvann, så om du ville spela i band så måtte du ordna det sjølv. Det ville me, så me ordna det.»

Skru opp lyden til 11 og start allsangen med Lappen og  Angst Frå Helvete:

 

 

 

 
Google+