Lyden av Rogaland 1984-85

De beste musikkårene noensinne, hevder Per Øystein Kvindesland og Bjørn Olav Skjæveland i NRK Rogaland.

For de som er gamle nok husker sikkert tilbake på disse årene med fase og gru når det gjelder høyt hår, rosa gensere og mye annet. Men hva med musikken?

Dollie de Luxe vinner norske Melodi Grand Prix, Bruce Springsteen slipper Born in The USA. Året etter i 1985 sjokkerer Madonna med Like A Virgin, Bobbysocks vinner den internasjonale Grand Prix finalen med La det swinge og a-ha topper hitlistene i 19 land med Take On Me.

Jeg flyttet til Sverige i 1984 og var mer opptatt av Wilmer X enn hva jeg var av a-ha, men hva skjedde egentlig i Stavanger og Rogaland disse årene som Kvindesland og Skjæveland mener er gullårene for musikk?

Stavangers AHA!! Kom med Keep nose in front, og skiftet navn til Extended Noise, etter at en lovende pop-trio ved samme navn ble lansert. De hadde Magne Furuholmen men vi hadde Eivin One Pedersen på keyboard. Thorbjørn Grønning holder på å spille inn det som skal bli Galskapens teater. En plate som blir et samlerobjekt blant kjennere av undergrunnsmusikk.

Frode Gjerstad, en markant skikkelse i Europas fri-jazzmiljø og grunnsteinen i Stavangers eget D.I.Y. miljø gir ut Acoustic synthesizer i eget navn og samarbeider under navnet Detail med bassisten Johnny Mbizo Dyani og trommeslageren John Stevens. Det meste på egen finansiert kassettutgivelser merket Circulasione Totale.

Vi har også artister som skal nå et stort publikum om noen år, Sigvart Dagsland som gir ut sin første singel Hendt I Dag/Høgt Henge Di sammen med Baardsen på Kirkelig Kulturverksted. Året etter kommer Dagsland med sin første LP som han kaller Joker. Bjørn Eidsvåg er allerede etablert med fem album utgivelser da han kommer med På Leit dette året og året etter 1985 med Bjørn’s beste.

Post-punkerene Im Nebel ‎fra Haugesund gir ut kassetten Mutasjon 7, året etter kommer de med vinyl singelen The Colours Turned Red / Just Like That. Noen år seinere skulle de bli til The Colors Turned Red som gir ut en av åttitallets beste LP.

Mods slipper Time Machine sitt tredje og siste studioalbum, Stavangerensemblet gir ut Knappar og glansbilder før de oppløses i 1985.

Var det Tensing guttene Ole Paulsen og Per Kristian Ottestad som skulle redde Stavanger og bli det nye a-ha eller Wham ? De slipper singelen Get It Out, Body And Soul under navnet 2 Brave. Det ble en LP noen år etter men de ble heller ikke popstjerner.

3 Busserulls skulle ha større suksess selv om de ikke prøvde å slå igjennom i England med Øl, øl om mere øl, drosjekø og Piker, vin og 3 Busserulls. En humoristisk og folkekjær gruppe fra Karmøy.

En annen kar som virkelig fikk en karriere var Abel Knutsen seinere som Morten Abel. Han ga ut singelen It's Your Life/See You Around Peter. Mods oppløses og resten er historie.

Den store smørsangeren Jan Høiland kommer med platen My songs. Platekarrieren er ikke som den engang var selv om han både har internasjonale låttitler som Ein Gutes Tag, Kom Sommarvind, Plaisir D'amour, You'll Never Walk Alone, men som en av de norske titlene indikerer, Festen Er Forbi.

Vår egen Mia Gundersen gir ut singel med Olav Stedje ‎– Nattergal / Kick It Out og deltar med All Of Us (Stavanger For Africa) sammen med Magne Høyland, Eli Furubotn, Rita Eriksen og Sigvart Dagslandfor å nevne noen.

Ut av Mods-ruinene kommer Leif & Kompisane som gir ut sin første LP Kom te fantasien og gjør seg bemerket på Norsktoppen med singelen Eg har ikkje båd

Ryfylke Visegruppe, heter nå bare Ryfylke, forlater Kirkelig Kultur Verksted. De produserer og gir ut Trekkfugler på eget selskap. Bjørn Aslaksen er hovedkomponist med tekstbidrag fra bl.a. Arnt Birkedal og Gunnar Roalvam. Platen blir nominert til Spellemannsprisen.

Vestlandsfanden ‎gir ut singel der de synger om sitt kjære Sauda sammen med Bjørn Eidsvåg.

En av nøkkelmennene i Stavangers musikkmiljø Reidar Larsen spiller inn sin andre LP Red, white & blues i England med ved Mike Vernon som produsent.

Lyden av Rogaland 1984-85 var mye mer en hva du finner på Spotify og Youtube, så tar en tur til biblå og lån platene vi har samlet. Du finner ikke et sted som har mer musikk fra Rogaland.

Noe annet som skjedde 84-85 ? Rapperen Tore Pang blir født i august 1984. Maria Toresen, John Derek Bishop og Odin Staveland kommer i 1985 og året etter kommer Susanne Sundfør til verden.

Husker du Bror te Larsen Band, Clink, Country Lights, Odd Dubland, EGK band, Friends, Friks Skyss, Ganddal pikekor, Frank Hamre, Head Line, Roar Jenssen, Kalle & Valle, Kerr's Pink band, Maskepi, Sambabanden, Hilde Johansson Solvang, System Liliput, Kjell Arne Tørressen, Astri Act, Clean Head, Dan Dan, Vise-kveld på Håbakken, Frankie Boy, Brynhild Halvorsen, Hårek, Jet Set, Jan Kvalbein, Åslulf Kvammen, New Action, Harald Pettersen, Raffy, Rådagjengen, Testimonia, VOF og Ziddiz ?

De ga alle ut plater mellom 1984-85. Ta en titt om du kjenner igjen platene som vi har på biblå.

Hvor mange av disse husker du ?