Hopp til hovedinnhold

Lyden av Twin Peaks

Vidar Schanche (Foto: Studio Toffa)

21. mai returnerer legendariske Twin Peaks med en splitter ny sesong. Men hva er det som er så spesielt med denne tv-serien og ikke minst musikken til Angelo Badalamenti? Vi har spurt Vidar Schanche som sammen med The Norwegians skal fremføre musikk fra tv-serien (på Folken, 4. mai).

 

Hva er det som er så spesielt med denne tv-serien og ikke minst musikken til Angelo Badalamenti?

- Den har en helt spesiell stemning og sound, sier Schanche. - Jeg pleier ikke ha for vane å høre på musikk fra tv-serier (eller filmmusikk generelt), men her passer det filmatiske og det musikalske utrolig godt sammen.

Det er mange innslag fra 50-tallet, en blanding av en litt naiv ungdommelighet og et utrolig mørke. Lynch selv vokste opp i en typisk trygg forstad hvor alt virket idyllisk på utsiden, fine hager, flotte hus, fine og rene biler. Naboen hadde et kirsebærtre som alltid blomstret så vakkert om våren, men en dag gikk han nærmere og så at hele stammen krelte med røde maur og andre kryp. Slik erfarte han at det var ellers også. - Vidar Schanche 

- Twin Peaks-universet har en veldig klar visuell stil: mye film noir (sjekk f.eks. filmen Laura fra 1944, der har Lynch funnet mye inspirasjon) blandet med det «moderne» og ispedd en god dose 50-talls-estetikk. Det samme gjelder musikken. Det er mange innslag fra 50-tallet, en blanding av en litt naiv ungdommelighet og et utrolig mørke. Lynch selv vokste opp i en typisk trygg forstad hvor alt virket idyllisk på utsiden, fine hager, flotte hus, fine og rene biler. Naboen hadde et kirsebærtre som alltid blomstret så vakkert om våren, men en dag gikk han nærmere og så at hele stammen krelte med røde maur og andre kryp. Slik erfarte han at det var ellers også…bak de vakre blomstene kryper det alltid noe ubehagelig rundt…

 

Har du ett musikalsk favorittøyeblikk fra Twin Peaks?

- Her er det litt for mye å ta av gitt…Alt fra når Audrey danser i Dineren, når Julie Cruise synger The World Spins i scenen med kjempen, og selvfølgelig Laura's Theme i scenen «She´s dead, wrapped in plastic….» Og ja, alt fra the Red Room… Den fantastiske scenen hvor James synger i stua (Den har vi med oss på denne runden, med selveste Dag Sindre Vagle og greier…)

 

 

 

Har du en favorittscene fra Twin Peaks?

- Jeg falt veldig tidlig for scenene i The Red Room, men det er så mange fine og morsomme scener å ta av at det blir vanskelig. Må likevel nevne scenen hvor vi ser Agent Cooper første gang : "Diane, entering the town of Twin Peaks…."

 

Har du en favorittkarakter fra Twin Peaks? Og i så fall hvorfor?

- Det er nok Agent Dale Cooper. Han er en perfekt pilot i dette universet. Man stoler på han, samtidig som han er eksentrisk og rar nok til å være troverdig når han f.eks. har en samtale med Log Lady (en dame som kommuniserer med en vedkubbe…).

 

Hva er dine favorittfilmer fra David Lynch’ øvrige produksjon? 

- Den første Lynch filmen jeg så var Elephant Man fra 1980. Denne så jeg på TV da jeg var liten, og den gjorde et uutslettelig inntrykk på meg. På den tiden visste jeg jo selvfølgelig ikke hvem Lynch var, men jeg var litt sånn «aaah, selvfølgelig var det en Lynch-film» da jeg oppdaget det i ungdommen. Ellers så jeg Wild at Heart mange ganger på ungdomsskolen.

Men det var når Lost Highway kom at jeg virkelig begynte å digge Lynch. Eraserhead så jeg temmelig mange ganger da jeg studerte i England, den passer ganske så godt med mitt hode. 

Og Mulholland Drive  er fantastisk. Det var faktisk ment som en spinoff til Twin Peaks i starten. Og så må vi jo ikke glemme Fire Walk With Me , som handler om det som skjer før Laura blir drept i Twin Peaks.

 

Har du et forhold til musikk i andre TV-serier?  

- Det er ikke så ofte jeg synes musikken i serier er interessant, men jeg likte godt Max Richters arbeid i The Leftovers. Og jeg likte Mark Snows musikk i X-Files , selv om jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre «X-files in Concert» i nærliggende fremtid. Jeg må også nevne Danny Elfman, selv om han gjør mest film, så har jeg alltid likt musikken hans. Jeg har sett Nightmare Before Christmas et nesten usunt antall ganger (og gjort musikk derfra live med Kitchen Orchestra flere ganger). Og scoret til Edward Saksehånd er fremdeles noe av det vakreste jeg hører. 

 

 

 

Har du eksempler på scener i filmer eller tv-serier der du mener musikken og filmen forsterker hverandre?

- Her finnes det ufattelig mange eksempler å ta av, men jeg velger faktisk en lokal film, nemlig mesterverket Mongoland . Her er det Cloroform med Jon Erik Kaada i spissen som har laget musikken, og jeg synes den passer perfekt til å bygge opp stemningen i denne filmen. Musikken er smårar, til tider vakker og til tider temmelig fønni, akkurat som filmen. Sluttscenen med Jussi Bjørling som synger O Helga natt gir meg like mye frysninger hver gang jeg ser den. Arild Østin Ommundsen for president!!! Når vi skal spille i Stavanger er vi faktisk så heldige å ha med oss Silje Salomonsen på en låt, så det er en liten Mongoland-link her også gitt. 

 

The Norwegians play the music from Twin Peaks

4. mai 2017 skal den kommende tv-premieren feires med en musikalsk helaften på Folken . Her er et klipp fra fjorårets konsert i Parkteateret:  

Vidar Schanche

Vidar K. Schanche Født 5 juli 1978. BA og MA i jazz fra Leeds College of Music. Schanche har siden 2008 vært bosatt i Stavanger hvor han er sterkt involvert i byens musikkscene. Han er blant annet en del av musikerkollektivet Kitchen Orchestra som har jobbet med Alexander von Schlippenbach, Keith Tippet, Evan Parker blant andre. Vidars musikalske uttrykk kan defineres som en blanding av rock, elektroniske effekter og improvisert musikk. Schanche har jobbet/jobber med følgende band og artister: EGG3, Morten Abel, Kitchen Orchestra, Pocket Corner/Extended Corner, The Norwegians (Twin Peaks in Concert), Gunhild Seims "Story Water", Randi Tytingvåg, Athana/Schanche. Schanche jobber som fulltids frilansmusiker og har blitt tildelt blant annet Mølsterprisen, Sparebanken Vest Kunststipend og Stavanger Kommunes Kunststipend. Schanche gjennomførte i 2015 bestillingsverket/priskonserten «Awakening» under årets Maijazz. Høsten 2016 var Vidar å finne på Rogaland Teater som musiker og skuespiller til Christian Eriksens teaterstykke «Nerdene» hvor han også har komponert musikken.

Google+