Girlfriend av Matthew Sweet platecover

Matthew Sweet - Girlfriend / Zoo

Matthew Sweet fra Nebraska er nyskilt, nyforelsket, blakk og uten platekontrakt, han har mistet sine gitarer og platesamling.

Teenage Fanclub slipper "Bandwagonesque". La's er der med låten "There she goes" og kjenningsmelodien fra Friends, "I'll be there for you", er underveis. Alt ligger til rette for totalt powerpop-herredømme, hadde det ikke vært for Kurt og grunge.

Zoo records oppdager Matthews demo, og gir ut mesterverket "Girlfriend", en plate like vakker som filmstjernen Tuesday Weld, som pryder fremsiden. Men denne platen er ikke bare vakker, musikken har en romantisk glød samtidig som den speiler en mann med angst og store sjelekvaler.

Lydbildet er tørt, rått og upolert, et særpreg som gitaristene Robert Quine (Richard Hell) og Richard Lloyd (Television) gir platen sammen med kompisen Lloyd Cole. Blant platens beste kutt finner du "Winona" som har en herlig country-feeling, "I've been waiting" som er moderne Byrds-pop og "Divine intervention" med sitt skjærende Television-sound.

Dette er utvilsomt nittitallets beste pop-plate.

Lån på biblioteket