/**/ Hopp til hovedinnhold

Sølvberget cinematek: våren 2018

Nærkontakt av tredje grad (1977) av Steven Spielberg

Den italienske "giallo"-thrilleren Profondo Rosso (1975) vises på Cinemateket torsdag 18. og tirsdag 23. januar. 

chihiro og heksene A4 digital sitatplakat

Lørdag 6. januar kl. 12:00
Barnas cinematek:
CHIHIRO OG HEKSENE 
Sen to Chihiro no kamikakushi 
Japan 2001
Regi: Hayao Miyazaki

Med: Eira Elise Øverås, Kari Simonsen, Malin Pettersen, Mikael Aksnes-Pehrson, Even Stormoen
Norsk tale
DCP, 2 t 5 min A: 9 år

CHIHIRO OG HEKSENE tilbake på kino, og nå med norske stemmer. Dette fantastiske eventyret fra Hayao Miyazaki vant Oscar for beste animasjonsfilm i 2003.
10 år gamle Chihiro skal flytte til en ny by sammen med foreldrene sine. På veien til det nye huset tar faren en snarvei - noe som får dramatiske konsekvenser. De kommer fram til noe som ser ut som en nedlagt fornøyelsespark, men det er faktisk et badehus for slitne ånder. Badehuset er kontrollert av den onde heksa Yubaba.
Som straff for at foreldrene til Chihiro har tatt seg til rette på åndenes område og spist av maten deres, gjør Yubaba dem om til griser. Chihiro får hjelp av den mystiske gutten Haku, og får seg jobb i badehuset. Her møter hun rekke merkelige skapninger - noen gode og noen onde.

nærkontakt

Torsdag 11. januar kl. 18:00
Tirsdag 16. januar kl. 12:00
NÆRKONTAKT AV TREDJE GRAD
Close Encounters of the Third Kind
USA 1977
Regi: Steven Spielberg
Med: Richard Dreyfuss, Francois Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban
Engelsk tale, utekstet
DCP, 2t 17min. A: 12 år

We are not alone!
Året var 1977. En ung Steven Spielberg hadde nettopp skremt en hel verden opp av vannet og inn i kinosalene med Haisommer. Produsenter sto i kø for å være førstemann til å sikre seg trollmannens ferdigheter til en ny, dollarinnbringende kassasuksess. De heldige ble Columbia Pictures, og filmen var Nærkontakt av tredje grad - en optimistisk fabel om hva som skjer når jorden får utenomjordisk besøk, og hvordan dette påvirker livet til en mengde ordinære mennesker. Ikke overraskende endte filmen opp med å sette standarden for UFO-historier som fulgte i dens kjølvann, og startskuddet for 80-tallets UFO-hysteri. 

Ute på oppdrag etter en strømstans støter elektrikeren Roy Neary på en uforklarlig kraft. Denne kontakten blir begynnelsen på en besettelse. Hva er det han har opplevd? Og hvordan kan han få se det igjen?
 Filmen vises i en nyrestaurert 4K digitalkopi som ivaretar fotograf Vilmos Zsigmonds fantastiske bilder og John Williams’ musikk.

Profondo_Rosso_poster

Torsdag 18. januar kl. 18:00
Tirsdag 23. januar kl. 12:00
PROFONDO ROSSO
Italia 1976
Regi: Dario Argento
Med: David Hemmings, Daria Nicoldi, Gabriele Lavia, Marcha Meril
Italiensk tale, norsk tekst
DCP, 2t 6min. A: 18 år

Blodrød thriller
Den engelske pianisten Marc Daly bor i Roma, hvor han lever av å undervise i musikk og å komponere. Han blir vitne til at naboen i underetasjen blir brutalt myrdet. Politiet setter i gang etterforskning, men sammen med reporteren Gianna Brezzi bestemmer Marc seg for å forfølge saken på egen hånd. Den myrdede, Helga Ulman, var kjent som clairvoyant, og mye tyder på at hun var i ferd med å avsløre en grufull hemmelighet da hun ble drept.

Profondo rosso representerte et skille i Argentos filmproduksjon. Der hans tidligere filmer var avarter av et tradisjonelt detektiv-plot, får handlingen og fortellerstrukturen her en mer kompleks form. Billed- og lydbruken bidrar ikke til å forklare, men heller til å forvirre og å reise stadig nye spørsmål, og musikken er en schizofren blanding av synthrock, klassisk pianojazz og barnesang. Allikevel ble filmen Argentos til da største suksess da den kom i 1976.

ex libris

Torsdag 25. januar kl. 17:30
Tirsdag 30. januar kl. 12:00
EX LIBRIS: NEW YORK PUBLIC LIBRARY
USA 2017
Regi: Frederick Wiseman
Engelsk tale, utekstet
DCP, 3t 17min. A: Tillatt for alle

En tre timer lang film om et bibliotek? Frederick Wiseman, som fylte 88 år 1. januar i år, sin film om New York Public Library ble av flere kåret til en av fjorårets beste filmer. Wiseman har en ganske spesifikk og spesiell metode som dokumentarfilmskaper; han benytter seg aldri av tradisjonelle, journalistiske virkemidler som intervjuer, fortellerstemmer, musikk, arkivklipp eller andre illustrasjoner. I stedet er han til stede i konkrete situasjoner i de miljøene han portretterer, og lar scenene spille seg ut, uten hans synlige medvirkning. Han liker ikke uttrykk som «flue på veggen»; i stedet mener han at han skaper noe aktivt gjennom utvalget av scener, som sammen skaper et rikt og sammensatt bilde av den aktuelle institusjonen.
En av de mest overraskende aspektene ved filmene til Wiseman, er hvor engasjerende de er; «Ex Libris is overwhelmingly stimulating, suggesting a college course and a guided tour that have been wedded together as a work of prismatic humanist art.» (Slant Magazine)

Knokler_Poster_SMALL

Torsdag 25. januar kl 19:30
Spesialvisning:
NÅR KNOKLENE BLIR TIL GELÉ (2017)
Norge 2017
Regi: Tommy Gulliksen
Norsk tale, utekstet
DCP, 49 min A: 18 år (Luksussalen)
Raga-vorspiel! Eksklusiv visning av filmen om Mikal Krohn i forkant av Raga Rockers-konsert samme kveld på Folken! 
En utradisjonell musikkdokumentar om en av de fire store i norsk rock - Raga Rockers' vokalist og frontmann Michael Krohn. Filmen handler om Krohns unike skaperkraft - hvordan den ble til som følge av en vanskelig barndom, og hvordan han brukte musikken til å ta makt over sitt eget liv og tvinge det over i et konstruktivt spor. Krohn har gjennom hele sin karriere unngått pressen, og hans angstfylte behov for å kontrollere hver minste detalj av sin karriere og sitt kunstnerskap har ødelagt mange gode samarbeid.

speil

Torsdag 1. februar kl. 18:00
Tirsdag 6. februar kl. 12:00
SPEIL
Tserkalo
Sovjet 1974
Regi: Andrej Tarkovskij
Med: Margarita Terechowa, L. Tarkovskaja, Philip Jankovskij, Ignat Danilitsev
Russisk tale, engelsk tekst
DCP, 1t 46min. A: 12 år

Tarkovskijs barndom i poetiske bilder
Speilet er Andrej Tarkovskijs barndom, knust i tusen fragmenter av tidens tyngde. Kondensringen fra kaffekruset som langsomt forsvinner. Åkrene utenfor barndomshjemmet som bølger i vinden. Nyhetsfilmen om soldatene som kjemper seg utslitte gjennom sumplandet. Alt setter spor og alt har betydning. Ikke bare for personlighetsutviklingen, men også senere, når fragmentene skal fortolkes og gjøre hendelsene forståelige. Å lage Speil var for Tarkovskij en måte å knytte sine egne minner til større spørsmål, om kjærlighet, om minner, om nostalgi og om svik.

Ikke mange filmer våger å være så mye film som Speil, hvor alle filmspråkets kjente virkemidler er tatt i bruk, i tillegg til at Tarkovskij eksperimenterer med noen nye. Narrativt sett blir filmen så kompleks at den gjerne krever flere gjensyn. Det er minnenes ikke-lineære struktur som ligger til grunn for Speils egenartede form, hvor bilder nesten umerkelig smelter sammen til et kart over en barndom. Ikke bare handlinger og begivenheter, men følelser og stemninger, slik at man kan velge om man vil gå inn i den komplekse strukturen og pusle sammen speilet igjen, eller om man bare vil nyte Tarkovskijs unike evne til å forføre med sine poetiske bilder. En sjelden kombinasjon som appellerer både til intellektet og til den estetiske sansen.

mononoke_sitat_a4

Lørdag 3. februar
Barnas cinematek:
PRINSESSE MONONOKE
Mononoke-hime
Japan 1997
Norsk tale
DCP, 2t, 15 min A: 9 år

Bli med på et spennende eventyr som tar pusten fra deg - et visuelt fyrverkeri av fantastiske figurer og storslåtte scener. PRINSESSE MONONOKE forteller om skogens guder anført av en mystisk monsterprinsesse og deres kamp mot et gruvesamfunn.
PRINSESSE MONONOKE er filmen som i 1997 satte Studio Ghibli og regissør Hayao Miyazaki på det internasjonale filmkartet - og med sitt fokus på hvordan menneskehetens utvikling truer med å ødelegge jordas økosystem er den mer aktuell enn noen gang. Filmen har en mørk og dyster stemning og passer derfor ikke for de yngste. New York Post omtalte filmen som "animasjonsfilmens svar på Star Wars" da filmen hadde premiere i USA.

pickup on south street

Torsdag 8. februar kl. 18:00
Tirsdag 13. februar kl. 12:00
PICKUP ON SOUTH STREET
USA 1953
Regi: Samuel Fuller
Med: Richard Widmark, Jean Peters, Thelma Ritter
Engelsk tale, utekstet
DCP, 1t 20min. A:

Film noir fra den kalde krigen
På en stappfull metro i New York stjeler småkjeltringen Skip McCoy lommeboken til Candy. Det hverken Skip eller Candy vet er at den inneholder en mikrofilm med statshemmeligheter, plassert der av Candys eks-kjæreste Joey. Plutselig er de forfulgt av både FBI-agenter og kommunister. 
Pickup on South Street er en film noir fra den kalde krigens dager, med skumle kvinner, kriminalitet, internasjonal paranoia og seksuelle undertoner – det hele lagt til New Yorks underverden . 
Den kjente FBI-sjefen J. Edgar Hoover hatet visstnok alle Fullers filmer, og spesielt denne. Det kan vel nesten ses som en anbefaling!

la dolce vita

Torsdag 15. februar kl. 18:00
Tirsdag 20. februar kl. 12:00
LA DOLCE VITA 
Italia/Frankrike 1960
Regi: Federico Fellini
Med: Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Alain Cuny, Yvonne Furneaux, Magali Noel
Italiensk tale, norsk tekst
DCP, 2t 52 min. A: 15 år

Tilværelsens søte tomhet
Med La Dolce Vita brøt Fellini med serien av filmer om skikkelser i samfunnets utkant. I stedet skapte han en film med Romas "vakre rike" og skandalepresse i hovedrollene, en satire over det moderne samfunn og Det Søte Liv. ”Jeg ville ta temperaturen på et sykt samfunn”, uttalte Fellini selv om filmen. Vi trer inn i 50-tallets dekadente kafé- og sosietetsliv, med filmstjerner, intellektuelle, skandalepresse, millionærer, horer og aristokrater. Filmens hovedperson, journalisten Marcello (Mastroianni) har ambisjoner om å være en seriøs skribent, men livnærer seg ved å dekke sensasjonsstoff for tabloidpressen. La Dolce Vita er mer å regne som en freske enn en historie i tradisjonell forstand. Den er Fellinis overveldende portrett av, og angrep på, vårt materialistiske samfunns narsissisme, selviscenesettelse, meningsløshet – og uendelige tomhet.

jomfrukilden

Torsdag 22. februar kl. 18:00
Tirsdag 27. februar kl. 12:00
JOMFRUKILDEN
Jungfrukällan
Sverige 1960
Regi: Ingmar Bergman
Med: Max von Sydow, Brigitta Valberg, Gunnel Lindblom, Brigitta Pettersson
Svensk tale, engelsk tekst
1t 29min, DCP. A: 15 år

Ingmar Bergman 100 år
Jomfrukilden er et sterkt og intenst drama om det gode og det onde, uskyld og skyld. Filmen er lagt til middelalderen og Sven Nykvist lot seg inspirere av Akira Kurosawas Rashomon i sitt fotoarbeid. Filmen ga Ingmar Bergman i 1961 en Oscar (for beste utenlandske film), samt kritikerprisen i Cannes. En av dem filmen gjorde stort inntrykk på var Wes Craven, som brukte den som utgangspunkt for The Last House on the Left, der han flyttet handlingen til sin egen samtid, fjernet den religiøse rammen og gjorde fortellingen enda mørkere.

Den unge jenta Karin er på vei til kirken da hun blir overfalt, voldtatt og drept av et gjeterfølge. Hennes halvsøster, Ingeri, er vitne til det som skjer og gjenkjenner derfor gjerningsmennene når de søker ly hos hennes foreldre. Når datterens kjole plutselig vises frem forstår også de andre hva som har hendt, og Karins far Töre tar en grusom hevn.

Resten av vårens program annonseres senere.

Kontaktinfo:
Sølvberget cinematek 
Magnus Cappelen  
Tlf. +47 938 05 258

NFI-logo_small
Google+